sci-fi vagy valóság?

2020.12.11. 07:00

Új nyomvonala lenne a megyeszékhelyen átvezető 6-os útnak?

Megosztja a pécsieket az az elképzelés, ami a megyeszékhelyen átvezető 6-os utat a jelenlegi nyomvonaláról délre helyezné át, a régi Kertváros északi felére; így tehermentesíteni lehetne a belvárost, de a fejlesztés rengeteg pénzbe kerülne, több ingatlant is érinthetne. A régi Kertváros családi házas övezeteiben élők pedig tartanának egy ilyen fejlesztéstől.

Bóka Máté

A Pécsi-víz mentén található fejlesztési elgondolások kapcsán a város új főépítésze beszélt a hivatalos városi lapban nemrég arról, hogy a Tüskésréti út és az Északmegyer dűlő tartaléksávval rendelkező négysávos főúttá válhatna. Bár a baloldali városvezetés nagyokat hallgat az általunk felvetett kérdésekre, de a Pécs Településrendezési Tervében már „I. rendű közlekedési célú közterületként” szerepel az Északmegyer dűlő, illetve a jelenlegi útnál valamivel szélesebb terület.

A tervezett szabályozási vonal szerint mindez közel húsz telket is érintene, köztük pedig több ingatlant is keresztül vághatna – ez utóbbiak szinte mindegyike az Északmegyer dűlő északi felén található. A Siklósi úthoz közeledve azonban már a Jegenyés utcában és Tüskésréti út elején található házak, kereskedelmi egységek is a nyomvonal útjában lennének.

A Településrendezési Terv szerint a Siklósi úttól keletre az új út akár a Tüskésréti út alatt is haladhatna és a pécsi erőmű melletti Gomba utcába torkollna, onnan pedig a Mohácsi utat keresztezve jutna el az Üszögi útig, a nyugati elkerülőig.

A régi Kertvárosban élők közül azok, akik közel kerülnének a főúthoz, egyáltalán nem örülhetnek az elképzelésnek, hiszen akár ingatlanjuk értéke is csökkenhet, másrészt amennyiben a végleges tervek szerint is az új út a meglévő épületeket is érintené, akkor az további érdeksérelmekkel járna.

Csizmadia Péter, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője azt mondta, hogy ez az átépítés olyan volumenű munka, hogy kérdésessé teszi a megvalósítását, hogy honnan lehetne előteremteni erre ennyi pénzt. Mint mondta, talán reálisabb lenne a meglévő utak, csomópontok felújítására koncentrálni elsősorban.

A városházától is megkérdeztük, hogy szerintük mennyibe kerülne a munka, de nem reagáltak.

Ötletek, elképzelések eddig is voltak

Maga a főépítész is utalt arra, hogy már évtizedek óta megvalósulásra váró projekt a 6-os út áthelyezése.

Például már közel húsz évvel ezelőtt is készültek nagyszabású tervek arra, hogy miként lehetne a valóban túlterhelt városi főút tehermentesítésére megoldást találni. Volt olyan kidolgozott tanulmányterv is, ami a föld alá vitte volna le a főutat a városi szakaszon, erre érthető módon financiális okokból nem került sor. Szintén sokszor visszatérő elképzelés a kötöttpályás, villamos közlekedés fejlesztése – leginkább kelet-nyugat tengelyben – annak érdekében, hogy az autók helyett minél többen válasszák a tömegközlekedést. Az ilyen irányú fejlesztések szintén elérhetik a 100 milliárdos nagyságrendet, ezért az ilyen elgondolásokról néhány évvel ezelőtt ismét letettek. Az alternatív lehetőségként az elektromos energiával meghajtott autóbuszok jöhetnek szóba, ezek beszerzésére vonatkozó projektet az előző városvezetés idején indították el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!