sok a kérdés, semmi válasz

2021.04.17. 07:00

Fogynak a parkolók és a zöldfelületek pécsi belvárosban

A nemzeti oldal szerint újabb, a történelmi belváros határán kialakítandó parkolókkal, valamint egy, a zöldterületek fontosságát előtérbe helyező szabályozással is lehetne a belvárosi zsúfoltságon változtatni. Olvasóink pedig azt a kérdést is feszegették, hogy a mecsekoldali villákban élőknek miért nem kell fizetniük a házuk előtt a parkolásért, a behajtásért, mint a belvárosiaknak. A baloldali városháza nem válaszolt pénteken.

Bóka Máté

A belvárosban élőknek az ottani forgalom-csillapított övezet és a parkolózónák miatt fizetniük kell a parkolás­ért, hogy meg tudjanak állni a házuknál, vagy be tudjanak hajtani az otthonukhoz. A veszélyhelyzetben egyelőre ingyenes a parkolás, de a belső területek behajtási engedélyeire ez nem vonatkozik, és ott is csak a 80 év felettiek esetében ingyenes ez.

Bár a közkeletű nézet az, hogy aki belvárosban él, annak ez komoly előnyöket jelent – tekintve, hogy közelben vannak a boltok, különböző ügyfélszolgálatok – , de olvasónk viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy amíg nekik kell fizetniük, addig a mecsekoldali villákban élőknek azért nem kell, hogyha haza akarnak menni, miközben ők a zöld környezetet, a családi házas övezet előnyeit élvezik. Ugyanakkor az újabb és újabb társasházi építkezésekkel a belvárosban a zöldterületből minél többet lecsípnek, ráadásul a több lakó miatt még több parkolóra lenne szükség, arról nem is beszélve, hogy sok esetben az elvileg a lakóknak készült mélygarázsok parkolóit is tovább adják bérlőknek.

A probléma tehát összetett, de Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető szerint is érdemes lenne megfontolnia a városnak egy olyan szabályozást, amellyel a zöldfelületek arányát lehetne valamennyire növelni, vagy legalábbis megőrizni, hiszen a belvárosban nagyon magas a beépítési százalék, amit lehetne korlátozni. A parkolás kapcsán azt mondta, hogy ez mindig is nagyon nehéz és kényes kérdés volt, hiszen a forgalmat valamilyen eszközökkel szabályozni kell, azon is el lehetne gondolkodni, hogy azoknak, akik tulajdonosok és lakcímmel rendelkeznek, ingyenes legyen a behajtás. Mindenesetre a belvárosi zsúfoltságra a megoldás olyan parkolók – esetleg mélygarázsok, parkolóházak – létrehozása lenne, ahonnan a belváros gyalogosan is elérhető, így csak az ott lakók parkolhatnának a belső részeken.

Ilyenre egyébként van is példa, hiszen az épülő vásárcsarnoknál, a volt Boccaccio területének parkolóvá való átalakítását egyébként még az előző városvezetés idején kezdeményezték, ahogyan a Centrum-parkoló rendbetételét és megújítását.

A Központi Statisztikai Hivatal adatbázisa szerint az ezredfordulón még „csak” 91 ezer személyautó futott a megye útjain, 2010-ben már 113 ezer kocsit regisztráltak. A legfrissebb adatok szerint pedig már 140 ezer autó van forgalomban. Húsz éve még csak minden negyedik baranyaiak volt kocsija, most már 2,6 lakosra jut egy kocsi.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!