2021.04.17. 07:00
Fogynak a parkolók és a zöldfelületek pécsi belvárosban
A nemzeti oldal szerint újabb, a történelmi belváros határán kialakítandó parkolókkal, valamint egy, a zöldterületek fontosságát előtérbe helyező szabályozással is lehetne a belvárosi zsúfoltságon változtatni. Olvasóink pedig azt a kérdést is feszegették, hogy a mecsekoldali villákban élőknek miért nem kell fizetniük a házuk előtt a parkolásért, a behajtásért, mint a belvárosiaknak. A baloldali városháza nem válaszolt pénteken.
A belvárosban élőknek az ottani forgalom-csillapított övezet és a parkolózónák miatt fizetniük kell a parkolásért, hogy meg tudjanak állni a házuknál, vagy be tudjanak hajtani az otthonukhoz. A veszélyhelyzetben egyelőre ingyenes a parkolás, de a belső területek behajtási engedélyeire ez nem vonatkozik, és ott is csak a 80 év felettiek esetében ingyenes ez.
Bár a közkeletű nézet az, hogy aki belvárosban él, annak ez komoly előnyöket jelent – tekintve, hogy közelben vannak a boltok, különböző ügyfélszolgálatok – , de olvasónk viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy amíg nekik kell fizetniük, addig a mecsekoldali villákban élőknek azért nem kell, hogyha haza akarnak menni, miközben ők a zöld környezetet, a családi házas övezet előnyeit élvezik. Ugyanakkor az újabb és újabb társasházi építkezésekkel a belvárosban a zöldterületből minél többet lecsípnek, ráadásul a több lakó miatt még több parkolóra lenne szükség, arról nem is beszélve, hogy sok esetben az elvileg a lakóknak készült mélygarázsok parkolóit is tovább adják bérlőknek.
A probléma tehát összetett, de Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető szerint is érdemes lenne megfontolnia a városnak egy olyan szabályozást, amellyel a zöldfelületek arányát lehetne valamennyire növelni, vagy legalábbis megőrizni, hiszen a belvárosban nagyon magas a beépítési százalék, amit lehetne korlátozni. A parkolás kapcsán azt mondta, hogy ez mindig is nagyon nehéz és kényes kérdés volt, hiszen a forgalmat valamilyen eszközökkel szabályozni kell, azon is el lehetne gondolkodni, hogy azoknak, akik tulajdonosok és lakcímmel rendelkeznek, ingyenes legyen a behajtás. Mindenesetre a belvárosi zsúfoltságra a megoldás olyan parkolók – esetleg mélygarázsok, parkolóházak – létrehozása lenne, ahonnan a belváros gyalogosan is elérhető, így csak az ott lakók parkolhatnának a belső részeken.
Ilyenre egyébként van is példa, hiszen az épülő vásárcsarnoknál, a volt Boccaccio területének parkolóvá való átalakítását egyébként még az előző városvezetés idején kezdeményezték, ahogyan a Centrum-parkoló rendbetételét és megújítását.
A Központi Statisztikai Hivatal adatbázisa szerint az ezredfordulón még „csak” 91 ezer személyautó futott a megye útjain, 2010-ben már 113 ezer kocsit regisztráltak. A legfrissebb adatok szerint pedig már 140 ezer autó van forgalomban. Húsz éve még csak minden negyedik baranyaiak volt kocsija, most már 2,6 lakosra jut egy kocsi.