Hírek

2004.12.29. 00:00

Útdíjas rendszer Budapestnek

Egy BKV-jegy ára, ennyi lehetne a budapesti útdíj. Akár háromszor is megfizettetnék az autósokkal egy nap alatt. Még aznap, postán kellene rendezni a tarifát. A cél, hogy elvegyék a kedvünket az autózástól.

Vajta Z. – Farkas M.

Elkészült a Gazdasági és Közle-kedési Minisztérium (GKM)
közlekedéspolitikai elképzelése, amelyben szerepel a városi útdíj bevezetése is. A dokumentumról januárban kezd vitázni a közlekedési szakma és a civilek. Az önkormányzatok lehetőséget kapnának a díj kivetésére.

Az útdíj nem hazai ötlet, Londonban már működik egy ilyen rendszer. Célja nem az, hogy újabb bőrt húzzanak le az autósokról, hanem hogy járhatók legyenek a városi utak. Az útdíjjal kapcsolatos hercehurca távol tartaná a belvárostól az autók jó részét. Más megoldás nincs – mondják a közlekedési szakértők. Budapest úthálózatát nem erre a forgalomra tervezték. Az utakat nem lehet szélesíteni, így marad az autók „elüldözése”.

A GKM tanácsosa, Denke Zsolt elmondta, már öt évvel ezelőtt is vizsgálták elviekben a rendszer bevezetését. Akkor úgy találták, egy BKV-jegy árát kérhetnék el azoktól az autósoktól, akik behajtanak a fizető zónába. Ennek határa lehetne a Hungária körút, a Nagykörút és a Kiskörút is. Minden áthaladás egy vonaljegy árába kerülne. Bliccelni nem lehet, mert kamerák rögzítenék a rendszámokat. Az autósoknak aznap kellene rendezniük a számlát a postahivatalokban. Ha egy napot késnek, büntetést szabnak ki rájuk. A módszer Londonban bevált.

Mindez csak több százmillió forintos fejlesztések után valósulhat meg. Jelenleg az átmenő forgalom nem tudja elkerülni a belvárost, mert Budapest úthálózata sugaras szerkezetű. Meg kell építeni az M0-s körgyűrűt, három új Duna-hidat, a Munkás körutat és az Ipartelepi feltáró utat. Így már az autósok is választhatnak, kikerülhetik a fizetést és a belvárost. Szükség van továbbá a 4-es és az 5-ös metróra, parkolókra, hogy az autósoknak érdemes legyen BKV-ra szállniuk. Az útdíj további haszna, hogy belőle finanszírozható a BKV vesztesége. Vajda Pál főpolgármester-helyettes szerint amíg legalább az új körgyűrűk és hidak meg nem épülnek, nincs lehetőség az útdíj bevezetésére.

Információink szerint közlekedési szakértők dolgoznak egy másik útdíjas rendszer tervein is. Kísérletképpen kitiltanák az V. kerületből az átmenő forgalmat.

Nyugaton más a helyzet

Németországban 2005. január 1-jétől műholdas autópályadíj-fizetési rendszert vezetnek be a teherautókra. A járművekbe beszerelnek egy-egy számítógépet, amelyik automatikusan rögzíti a közlekedéssel és a díjfizetéssel kapcsolatos adatokat. Az utakon ellenőrző hidakat állítanak fel, amelyek infravörös sugarak segítségével „letapogatják” az alattuk áthaladó járműveket, és megállapítják, hogy mennyi a díjfizetési kötelezettségük.

Az autósok úgy gondolják, újabb sarc lenne csupán, ha megvalósulna az ötlet

Furka Krisztina gyógypedagógus:

Hallottam már ilyesmiről. Londonban például már évek óta fizetik a belvárosban az útdíjat, ráadásul igen magas összeget. A gond csak az, hogy Budapest tömegközlekedése összehasonlíthatatlanul rosszabb, mint

a brit fővárosé. Előbb a metró- és a buszközlekedés színvonalán kellene javítani, csak utána sarcolni az autósokat.

Takáts Sándor közgazdász-tanár (24):

Jelenleg Budapest belvárosában sem parkolni, sem közlekedni nem lehet. Lehet, hogy ha fizetni kell, kevesebb autó lesz majd a városban. Egyetértek a fizető parkolással, mert így legalább találok magamnak helyet. Ha bevezetik az útdíjat, akkor majd motorral járok a belvárosba, és egyszerűen kikerülöm a fizetőkaput.

Kecskés András gépészmérnök (25):

Még az ötlet is felháborító. Az útdíj egy nyugat-európai országban elfogadható, de Magyarországon nem. Kedvezmé-nyek bevezetése esetén például sokan választanák a motort. Így a káosz és a parkolás is megoldódna, hiszen egy autó helyén akár három motor is elfér. Nem a pénzt kellene beszedni, hanem megoldásokat találni.

Címkék#Vélemény

Ezek is érdekelhetik