Közélet

2008.03.27. 20:34

Bővítés előtt a pogányi reptér

A hatósági eljárásokkal, hatástanulmányokkal megkezdődik a pogányi reptér bővítése. A szakemberek szerint volna lehetőség egy nagyobb légikikötőre, de ehhez több feltétel teljesülése is szükséges.

Nyaka Szabolcs (Dunántúli Napló)

A környezetvédelmi hatóság már közzétette a pécs-pogányi repülőtér bővítéséhez szükséges hatásvizsgálati eljárás elindításáról szóló közleményét – ez, s még számos hasonló eljárás előzi meg a beruházás tényleges megvalósítását. Dr. Tóth Bertalan alpolgármester lapunknak elmondta, a közgyűlés még korábban döntött a reptér bővítésének előkészületeiről. A környezeti vizsgálat mellett például hatástanulmánynak is készülnie kell. Ez a munka ad választ olyan kiemelt kérdésekre, mint például hogy mennyibe is kerül a bővítés. Az alpolgármester elmondta, ezután lehet dönteni arról, milyen forrásból (esetleg uniós támogatás, befektetői tőke vagy az önkormányzati pénz) valósulhat meg a repülőtér bővítése.

Arra viszont, hogy erre szükség van, gyakorlatilag nem kérdés a szakemberek között, hiszen a pécs-pogányi bázis jelenleg nem tud nagyobb gépeket fogadni.

Vétek Jánosné, az egyik pécsi utazási iroda vezetője szerint volna fantázia a bővítésben, de hogy valóban megérje, több feltételnek is teljesülnie kellene. Egyrészt szükség volna általános gazdasági fellendülésre, hogy az embereknek legyen pénzük repülős utakra is. Az is igaz viszont, hogy a nagyobb gépek révén már más célállomások is elérhetőek lennének, például Tunézia, amelyik most olcsóbb árakon fut. A korfui járat sikere azt mutatja, hogy érdeklődés önmagában van. Ráadásul a régióból azért több ezren mennek nyaralni repülővel, elsősorban a fővárosi, de még a bécsi légikikötőből is – így a helyi bázisnak is volna létjogosultsága. Az sem mellékes, hogy így a vendégfogadás is hatékonyabb lehetne. Ehhez viszont jobb város- és térségmarketingre van szükség, hogy a külhoni turisták megismerjék Pécset és a környéket.

Debrecenből csaknem tíz városba lehet eljutni

A debreceni repülőtér már meghirdette az idei charter-járatait: a nyáron csaknem tíz városba lehet eljutni a Hajdúságból a nagyobb üdülőparadicsomokon (Spanyol-, Görög- illetve Törökország, Tunézia, Bulgária) kívül Németországba is. Debrecen egyébként a közelmúltban hirdette meg a reptér üzemeltetését, négy ajánlat érkezett. „Pörög” a Sármelléken található Fly Balaton reptér is, főleg a német nyelvterületről jönnek fapados gépek, de elérhető a spanyol tengerpart vagy éppen Róma is. A közelben található eszéki légikikötő is jó szerződést kötött: az egyik német fapados cég Kölnnel köti össze a horvát várost. Ennek a lehetőségnek az egyik oka, hogy az eszéki bázis nagyobb gépeket is tud fogadni, mint a pécs-pogányi repülőtér.

Eleve zökkenőkkel indult annak idején a beruházás

A pogányi repülőtér komoly múltra tekint vissza, hiszen már az ötvenes években használták – igaz, nem a mostani berendezésekkel és rendszerben. Pécs és Budapest között mindenesetre működött belföldi légikapcsolat. A közelmúlt fejlesztése viszont hoszszas huzavona után 2003-ban indulhatott el. A pogányi lakosok egy része ugyanis előzőleg megpróbálta különböző jogi eszközökkel megakadályozni a beruházást, majd a területen élő ürgékről kellett gondoskodni. A rágcsálók egy részét végül elszállították. A pécs-pogányi bázis ugyanakkor azóta sem a nagy forgalomról híres, főképp azért, mert jelen formájában nem alkalmas nagyobb gépek fogadására. Az egyetlen sikersztori a korfui charterjárat, ez lesz idén is. A Pécs–Bécs vonal azonban rövid idő után leállt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!