2012.04.12. 13:42
Éppen száz évvel ezelőtt avatták fel a Pécsi Dohánygyárat
Pontosan száz éve, 1912. április 12-én avatták fel a Pécsi Dohánygyárat, azt a ma is termelőüzemet, amely a Zsolnay és a Pécsi Sörfőzde mellett a kevesek egyikeként tud visszatekinteni ilyen hosszú múltra. A jubileum jó alkalmat teremt arra, hogy felidézzük az ágazat, illetve a gyár, a működtető cégek, és az itt gyártott termékek történetét.
A dohány és Pécs kapcsolata egészen az 1750-es évekig nyúlik vissza, a Dél-Dunántúl dohánytermesztése jelentős volt már akkor is. A gyáralapítás ötlete az 1800-as évek végén többször is felmerült, a végső lökést az adta, hogy abban az időben a Pécs környéki hegyek szőlőit teljesen elpusztította a filoxéra, emiatt sok ember veszítette el megélhetési forrását és a városban bőségesen állt rendelkezésre a női munkaerő.
Hosszú huzavona után a kormány végre 1906. január 13-án a 68015/1904. sz. rendelettel az 1904. XIV. tc. alapján felállítandó új szivarkagyár székhelyéül Pécs városát jelölte ki, s ezzel a gyár alapítása megtörtént. Innen még hat évnek kellett eltelnie, mire 1912-ben végre megindulhatott a termelés a gyárban.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] A Pécsi Dohánygyár hatalmas épülete egy korabeli fényképen (Forrás: BAT)
[/caption]
Működése során – legyen békeidő vagy háborús időszak – a Pécsi Dohánygyár mindig meghatározó része volt Pécs és Baranya gazdaságának, alkalmazottainak száma a több száz, illetve az ezer fő között mozgott. A szocialista nagyvállalatból létrejött gazdasági társaságot 1992-ben vásárolta meg a British-American Tobacco, amely fejlesztéseivel az európai piacon is versenyképes gyárat alakított ki Pécsett.
„...tisztességes megélhetést biztosít, kenyeret ad”
„Városunk történetében a mai nap egy határpontot jelent. Ugyanis ma, csütörtökön nyitották meg a dohánygyárat – hivatalosan. Reggel hét órakor az összes alkalmazottak összejöttek az egyik nagyteremben.
Lóser Henrik, a gyár igazgatója szép és szívhez szóló beszédet intézett a munkásokhoz, felemlítvén azt, hogy a mai nap Pécs sz. kir. város történetében nevezetes nap, mert nemcsak általában megfelelő munkát ad e gyár, hanem különösen a nőknek tisztességes megélhetést biztosít, kenyeret ad, olyat, melyet könnyű és tiszta munkával szerez meg az itt alkalmazott. Figyelembe ajánlotta a lelkiismeretességet, a pontosságot, a tisztaságot és a munkásoknak egymáshoz való – testvéri szeretettel párosult – szívességet. Az egybegyűlt munkásokra – kik vagy százan voltak – jó hatással volt az igazgató rokonszenvesen előadott beszéde.”
(A Pécsi Napló esti kiadása, 1912. 04. 12.)
A pipadohánnyal és a szivarkával kezdődött
A gyár legelőször a pipadohánygyártásra és a szivarka előállítására állt rá. Ekkor az üzemben még zömmel kézi munkával dolgoztak. A második világháborúban visszaesett, majd szünetelt azoknak a cigarettáknak a gyártása, amelyek összetételét főként drága, külföldi dohányok adták. A gyártmányok 1945-től kezdve először a Magyar és a Munkás, majd a 3 Éves Terv cigarettákból álltak. Ezt követően a Harmonia, a Kossuth, a Sellő, a Bástya és az 5 Éves Terv márkák jelentek meg. 1949-től feloszlott a Magyar Dohányjövedék, és a gyárak nemzeti vállalatok lettek.
A lágymányosi gyár bezárásával az ottani filteres Fecske márka átkerült Pécsre és Egerbe. A következő tíz évben nagy változás történt: megkezdődött az akkor újdonságnak számító aktív szenet tartalmazó, kreppelt papírból és acetátszálból készített kombinált filterek gyártása. Ez hívta életre a Sopianae márkát 1973-ban.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] Az alkalmazottak száma a több száz, illetve az ezer fő között mozgott
[/caption]
A BAT fejlesztései
A gyár 1992-es privatizálása óta a tulajdonos British-American Tobacco jelentős és folyamatos befektetései nyomán szinte teljesen megújult a Pécsi Dohánygyár, modernizálódott az egész vállalat. Az ezredfordulóra a British-American Tobacco Hungary korszerű, országos nagyvállalattá vált, amely termékeivel és mintegy negyvenhét százalékos piaci részesedésével a magyar dohánypiacon vezető szerepet vívott ki. 2006-tól nagy változást hozott, hogy a gyár a hazai fogyasztók ellátása mellett már az európai piacra is termelhet.
Több mint négyszázan
A British American Tobacco Hungary jelenleg több mint 30 ország számára gyárt dohánytermékeket, melyhez 40 százalékban hazai dohánylevelet használ fel – ezzel megőrizte meghatározó szerepét a hazai dohánypiacon. A gyár termékportfoliójában 25 márka szerepel.
A tavalyi nagyberuházása után a gyár már több mint négyszáz embernek ad munkát. A vállalat rövid távú célja, hogy a pécsi üzem a BAT nyugat-európai régiójának legjobb, komplex termékportfólióval rendelkező, alacsony költségű dohánygyárává váljon.