Közélet

2012.09.27. 19:30

Már luxus egyedül autózni

A kényszerű takarékoskodás jelei megmutatkoznak az emberek gépjárműhasználatán is. Megyénkben is egyre többen teszik le autójukat, ritkábban cserélnek, tovább tartják meg használt járműveiket.

Kaszás Endre (Dunántúli Napló)

Mi sem mutatja jobban, hogy a lélektani határukhoz érkeztek az üzemanyagárak mint az, hogy egyre többen keresnek alternatív közlekedési módokat. Míg vidéken a helyközi tömegközlekedés, az olcsóbb lehetőségek – falubusz kihasználása, ismerősökkel szervezett telekocsi-mozgalom – terjedése a jellemző, addig a megyeszékhelyen, de a vidéki városokban is egyre többen pattannak kerékpárra vagy váltanak lényegesen kisebb fogyasztású robogóra.

– Egy városon belüli, nyolc–tíz kilométeres távú munkába járás elvihet akár havi 25–30 ezer forintot is, így egyre többen gondolkodnak úgy, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben már nem engedhetik meg maguknak a néhány évvel ezelőtt még könnyebben elnézett „luxust” – mondta lapunknak egy közlekedési szakember.Kijelentését nemcsak a településeken belüli közlekedési szokások látványos változása, hanem a statisztika is egyértelműen alátámasztja.

Miközben 2008-ig évente folyamatosan bővült a baranyai járműállomány, az azt követő esztendőkben évente ezres nagyságrendben döntöttek úgy az autótulajdonosok, hogy eladott kocsijaik helyett nem vásárolnak másikat, vagy megtartják ugyan autóikat, viszont nem üzemeltetik, akár a rendszámot is leadják.

Utóbbi esetben ugyanis nemcsak a fenntartás és az üzemanyag költségeitől, hanem a súlyadó a műszaki vizsga terheitől is mentesítik a családi kasszát. Az eddigi rekordot jelentő 2008-as évi adathoz (116 205 darab) képest napjainkban már több mint háromezerrel kevesebb autó fut a megye útjain, és a trend megfordulására az idei számok alapján sem lehet számítani.

Benzin vagy dízel?

Az ezredforduló utáni években ugrásszerűen emelkedett a dízel üzemű személyautók száma Baranyában is. A folyamat egészen az elmúlt évekig tartott, annak ellenére hogy az utóbbi esztendőkben egyre kisebb árelőnyt jelentett a dízel meghajtás. A végső fordulatot a tavalyi év hozta, amikor a gázolaj jövedéki adójának emelkedésével gyakorlatilag eltűnt a két üzemanyag közötti különbség. Mindez azonnal meglátszott a dízelautók iránti keresletben.

Egyre kevesebben cserélik az öreget újra

Országosan egynegyedére esett vissza a megvásárolt új autók száma az öt évvel korábbi adatokhoz képest (2011-ben 45 ezer új kocsit vettek). A legnagyobb hazai használtautó-értékesítő hálózat felmérése szerint feleannyi autóshirdetést adnak fel a legszegényebb megyékben mint a gazdagabb országrészekben – ez is jól jelzi, hogy a fejletlenebb régiókban jóval kevesebben képesek öreg autójukat újabbra cserélni.

Országos átlagban 1,7 millió forintos áron hirdetnek az autósok, ám azután 10–15 százalékot is engednek az árból. Országos szinten már harmadik éve 10 év felett jár a meghirdetett használtautók átlagéletkora. A meghirdetett árak is jelentős területi szóródást mutatnak: miközben 7 megyében – Baranya is ide tartozik – átlagosan 1,3 millió forint alatt kínálják a használt személykocsikat, 2 fejlettebb megyében 1,8 millió forint felett jár ez az érték.

Sokan autó nélkül

A magyar családok felének nincs autója – derül ki a Medián friss felméréséből. Az autótulajdonosok tábora a 40 év fölötti életkorban csappan markánsan évről évre, a 30 és 40 év közöttiek mondanak le legnehezebben egy-egy autó üzemben tartásáról. A jelenség egyébként Baranyában is jól nyomon követhető, és nemcsak az emberek oldaláról: a forgalomból kivont autók között egyre több a „matuzsálem korú”, Trabant, Lada vagy Wartburg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!