2012.10.23. 17:58
Háromszázmillió lenne a pécsi parkolóautomaták cseréje, de nincs pénz rá
Tízévesek a pécsi parkolóautomaták, elvileg megérettek a cserére. A berendezéseket folyamatosan javítják, de a cégnek nincs pénze újakra.
A megyeszékhelyen egyre nehezebb parkolni, nemcsak a belvárosban és nemcsak a hely hiánya, hanem az egyre gyakrabban meghibásodó parkolóautomaták miatt is. Az egyik berendezés „Üzemen kívül” felirattal fogad, a másik elnyeli a bedobott pénzt, de jegyet nem ad ki. A parkolási rendszert működtető Biokom Kft. illetékesei is egyetértenek abban, hogy valóban ezek a leggyakoribb problémák, azonban tapasztalataik szerint, összességében, elfogadhatóan teljesítenek a gépek.
---------------------------------------------------------------------------
Ön elégedett a pécsi fizetős parkolással? Szavazzon a középső hasábban!
---------------------------------------------------------------------------
[caption id="" align="alignleft" width="334"] Kiszolgált pécsi automaták
[/caption]
Mint Simon István, a Biokom Kft. városüzemeltetési vezetője elmondta, természetesen kisebb-nagyobb hibák minden eszközpark működtetése közben előfordulhatnak, azonban sajnos gyakoriak a szándékos rongálásból eredő meghibásodások is. Összesen 151 parkolóautomata működik a város különböző pontjain, ezek átlagéletkora tíz év, karbantartásuk és folyamatos szervizelésük komoly feladatot jelent a cégnek. Simon István szerint természetesen vannak panaszos esetek, de nem gyakoriak, számuk stagnál, nem tapasztaltak ezen a téren emelkedést.
– Amennyiben az automata nem adja ki a jegyet, akkor a 150 méteren belül található másik berendezésnél kell megváltani. Abban az esetben, ha a másik automata is hibás, akkor a gépen található telefonszámot kell felhívni és be kell diktálni a helyszínt, vagy az automata számát, az autó rendszámát és azt is, hogy mennyi pénzt dobott be a telefonáló. Az ügyfélszolgálat rögzíti ezeket az adatokat, az autós jogosan parkolhat a területen a meghatározott ideig, azonban az állítás valódiságát a területen dolgozó munkatársak ellenőrzik, és megtévesztő bejelentés esetén pótdíjat szabnak ki – mondta Simon István.
Alternatív megoldások
Várhatóan maradnak tovább a több mint tízéves automaták, mert a cégtől kapott tájékoztatás szerint a jelenlegi anyagi lehetőségek mellett nem tudnak az eszközpark cseréjében, korszerűsítésében gondolkodni, hiszen ez telepítéssel együtt legalább 300 millió forintba kerülne.
Viszont célul tűzték ki az alternatív, készpénz- és berendezés-kímélő fizetési lehetőségek körének bővítését. E közé tartozik például a mobiltelefonon keresztül történő díjfizetés, ez már most is működik. Még az idén lehetőség lesz a regisztráció és egyenlegfeltöltés nélküli mobilparkolásra is.
Tíz évre tervezve
A parkolóautomaták folyamatos szervizelését és javítását a Biokom Kft. saját munkatársai végzik el. A szakemberek a bejelentések és a parkolási övezetek besorolása alapján a lehető legrövidebb időn belül elvégzik a berendezések kijavítását, az esetleges alkatrészcseréket és az ismételt üzembe helyezést. Fel kell készülni, hogy a jövőben egyre gyakoribbak lesznek a technikai problémák, hiszen a gépeknek megközelítőleg tíz év az elhasználódási idejük. A panaszosok fogadására, tájékoztatására az ügyfélszolgálat munkatársait is felkészítették.
Jegy az üzletekből
Szegeden már évekkel ezelőtt más módját választották a parkolási díj megfizetésének, nem telepítettek drága pénzen parkolóautomatákat. A belvárosban és a parkolási övezetekben lévő üzletekkel – élelmiszerbolt, papírbolt, ruházati butik, cipőbolt, könyvesbolt, újságárus, virágbolt, posta, egyebek –, kötöttek szerződést, így ezekben vásárolhatók meg a különböző parkolójegyek, amelyeket az autó leállítása után kell érvényesíteni és a szélvédő mögé helyezni. Természetesen az ellenőrök folyamatosan nézik ezeket a cédulákat is, és ha valami nem szabályos, akkor bírságolnak.
A baranyai napilapra ITT fizethet elő!