Közélet

2016.02.05. 16:36

Busók a maszk mögött

A busójárást sokan megcsodálják kívülről, turistaként, de belülről megélni, a hagyományokat baráti, rokoni kapcsolatokon át feltárni csak igen keveseknek adatik meg. Dr. Minorics Tünde néprajzkutató mohácsi lányként végigjárta ezt az utat, és könyvet is írt belőle.

Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)

– Tényleg kosárfonással kezdődött ez a különleges történet?

– Már tanítónő voltam, amikor egyszer megláttam egy gyönyörű, fonott hajóládát. „Ennek a készítését nekem meg kell tanulni!” – gondoltam, aztán hobbi­szinten elsajátítottam többféle kézművestechnikát is, és rengeteg tárgyat vittem zsűrizésre, kiállításokra. Közben pedig elméletben egyetemi szinten mélyedtem el a népművészeti hagyományokban.

– Úgy hírlik, igazi közösségi ember.

– Először mohácsi kézművesekből alakítottunk kört, majd mintegy száz civil közösségnek hoztunk létre afféle teleházat. Szó szerint csapatjátékos vagyok, szeretek közösségben létezni, ahol a tudás, az erőforrások összeadódnak egy konkrét cél érdekében.

– Hogy jött képbe a busójárás?

– A tanításból, a kézműves­mesterségekből, a mohácsi létből. Nekem a néprajz olyan, mint hangszereseknek az örömzenélés, boldogságot hoz minden új elemének a felfedezése. Másrészt mohácsiként kikerülhetetlen ez a népszokás.

– Van busógyűjteménye?

– Hát egy szobácskát be tudnék rendezni érdekes tárgyakból, de különösen szakkönyvekből, mert amit a busójárásról eddig írtak, könyvekben, folyóiratokban, tanulmányokban, azt igyekeztem megszerezni. Emellett helybeliként évek óta fotózom is a februári eseményeket.

– Milyen a busók világa az álarc belső oldaláról?

– Magam is beöltöztem már, és csak azt mondhatom, ez egy igen erős férfiszerep, ugyanakkor a férfiakat is megváltoztatja az öltözék. Óriási szabadságélményt ad, mely nem a személyiséget takarja el, hanem felszabadítja a normákat, gátlásokat a jókedv irányában. Átlépi a hétköznapok küszöbét, megszűnik a civil polgári lét, kicsit olyan ez, mint amikor az ember focimeccsre megy szurkolni, vagy egy koncertre tombolni.

– Milyen az igazi maszk, mókás vagy rémisztő?

– Kulutácz Mátyás ezt úgy fogalmazta meg, hogy az álarc nem lehet bohóc, de nem lehet rém sem. Az a jó maskara, amelyik vidám, de mégis tekintélyparancsoló.

– Van már vagy negyven busócsoport. Miben különböznek egymástól?

– Mindannyian másként fogalmazzák meg a mulatság káoszában a maguk rendjét. Meghatározó a társaságot összetartó erő is, mert van olyan közösség, mely szakma alapján, a másik iskolai vagy sportmúlt, a harmadik meg például családi szálakon alakult.

– Mi lepte meg leginkább, amikor belecsöppent az események közepébe?

– Sosem hittem el, hogy ez már csak turistalátványosság. Számomra belülről egyértelműen bebizonyosodott, hogy ma is igazi népszokásról van szó. Ez egy hihetetlen közösségi élmény. Megtörtént, hogy valaki a külföldi munkáját is felmondja, csak hogy erre az időszakra hazajöhessen, sőt volt, akit busómaszkjával együtt temettek el. De talán az a legjellegzetesebb busó üzenet, amelyik így összegez: „Ehhez mérem az egész évet!”

Gyakorlatban is

Dr. Minorics Tünde 1961-ben született Mohácson. Ott is érettségizett, majd Baján elvégezte a Tanítóképző Főiskolát. Tanított tíz éven át Lánycsókon és Sátorhelyen, a népi mesterségek szakoktatója, az Iparművészeti Főiskolán kijárta a kézműves szakirányt, a debreceni KLTE-n néprajz szakon diplomázott, a PTE-n 2012-ben doktorált. 1996 óta tanít a Pécsi Tudományegyetemen, a Kultúratudományi Intézetben adjunktus. Önkéntes a Határokon Túli Magyarságért Alapítványban, a Míves Mag Műhely alapító tagja. Párja dr. Bokor Béla, fiuk Minorics Bokor Dániel (21), közgazdászhallgató.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!