2015.12.16. 16:03
Németh Péter a férfiak bevásárlási szokásaival foglalkozik
A karácsonyi bevásárlásból senki sem marad ki – pedig a férfiak valószínűleg nem bánnák, ha az őrület teljes egészében nélkülük zajlana. Erről is beszélgettünk Németh Péterrel, aki éppen ezt a témát kutatja.
– Őszinte leszek: én nagyon nem szeretek vásárolni. Ezzel a nagy átlaghoz tartozom?
– Nagyjából igen. Nagyon sok sztereotípia él a mai napig a férfiakról, ha a vásárlásról beszélünk. A legismertebbeket mindenki kívülről fújja. Eszerint nem szeretünk vásárolni, ha mégis szükséges, akkor igyekszünk nagyon gyorsan túl lenni rajta, nézelődő férfiakkal pedig javarészt csak a műszaki cikkeket kínáló helyeken találkozhatunk.
– Ezek mindegyike abszolút stimmel rám is…
– Meg még nagyon sok mindenkire. A kutatásomban éppen ezért leginkább arra voltam kíváncsi, hogy ezeket a közismert sztereotípiákat alátámasztják-e adatok is – magyarul inkább érzésekről vagy tényekről is beszélünk.
– S mi derült ki, mit mutatnak a kutatás eredményei?
– Azt, hogy a tények is erről árulkodnak. A férfiak kevesebb időt töltenek vásárlással, célirányosabban közlekednek, hajlandók vásárolni benzinkútnál is, és így tovább. Ugyanakkor az is kiderült, hogy az érzelmi stratégia nagyon felértékelődött: a vásárlás maga lett egy program, nem ritka, hogy hétvégén az egész család felkerekedik, beveti magát egy nagyobb központba, ott tölti el az időt. Erre tudatosan építenek a bevásárlóközpontok is, programokkal, kapcsolt szolgáltatásokkal.
– A gazdasági válság miatt történt-e bármilyen változás? Arra gondolok, hogy az említett érzelmi oldal mellé nem csatlakozott-e be egy, a korábbinál tudatosabb vásárlás.
– A kutatásom valóban arra is kitér, hogy az utóbbi években megváltozott gazdasági körülmények mennyire befolyásolják a férfiak vásárlási szokásait – például hogy milyen stratégiákat alakítanak ki, hogy ellensúlyozzák ennek a válságnak a hatását.
– Magyarul jobban preferáljuk az olcsóbb termékeket kínáló helyeket?
– Tény, hogy a vásárlásra fordított idő komolyan csökken, más jellegű terméket veszünk, de a vásárlás helyszíne is változik – eddig többen voltak azok, akik a drágább, kisebb, esetleg minőségibb terméket kínáló boltokba mentek, mostanra ez is átalakult. A szakirodalomban ezt leginkább „vadászterületnek” nevezi – ezeken a helyeken kalandozunk mindannyian.
– Ez a férfiakra és a nőkre egyként igaz?
– Igen, egyre inkább így van. Elmúltak már azok az idők, amikor például a hétvégi bevásárlást a nők intézték. Pontosan úgy, ahogy a főzés, a takarítás is mindkét nemre igaz, úgy a bevásárlásnál is egybecsúsztak a szerepek.
A doktori iskola hallgatója
Németh Péter 1987-ben született Siófokon. A középiskolát Kaposváron végezte a Kaposvári Egyetem Gyakorló Gimnáziumában, érettségi után a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karára jött, marketing szakra, ahol 2010-ben végzett az osztatlan képzésen. A kartól a diplomaszerzés után sem szakadt el: jelenleg a Gazdálkodástani Doktori Iskola hallgatója, témavezetője dr. Törőcsik Mária. Kutatásaival kétszer lett második az Országos Tudományos Diákköri Konferencián – előbb a férfi fogyasztói csoport vásárlási magatartásával, majd az ehhez kapcsolódó sztereotípiákkal foglalkozott.