Oldtimer Club

2019.01.05. 07:00

Rajonganak a guruló veteránokért

Egyre kevesebb van a garázsokban és az utcákon az egykor hazánkban is oly népszerű, hajdani szocialista országokban gyártott, mára veteránná vált járművekből. Viszont Baranyában is akadnak még olyanok, kik szenvedélyesen gyűjtik őket.

Szabó Dániel

Fotó: Löffler Péter

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján öt év alatt kevesebb, mint a felére esett vissza a Magyarországon forgalomba lévő, az egykori keleti blokkban gyártott személyautók száma. Pontosítva, a hét márkát (Lada, Moszkvics, Polski Fiat, Tavria, Trabant, Wartburg, Zasztava) felvonultató táblázat szerint összesen 72,3 ezret tartottak nyilván 2017 végén, ami 55,8 százalékkal kevesebb az öt évvel korábbinál, és 13,6 százalékkal marad el 2016 végitől. Ha ezek közül csak a – még mindig – legnépszerűbb Ladát nézzük, a KSH szerint 2016-ban 52 ezer volt belőlük az utakon, ezzel szemben 2002-ben még közel 300 ezer volt állományban.

Amíg itthon az egykori szocialista országok ténylegesen használatban lévő autóinak száma drasztikusan csökken, addig egyre több rajongója akad ezeknek a retro járműveknek. Legalábbis Pécsen és környékén biztosan vannak olyanok, kiknek szenvedélyévé váltak.

– Tulajdonképpen eljutottunk oda, hogy azok autók, amik régen a mindennapos használati tárgyaink voltak, azok most már veteránok – mondta lapunknak Mott János, a Pécs környéki veteránautósokat összefogó egyesület, az Oldtimer Club Pécs elnöke. – Számunka szinte felbecsülhetetlen értékkel bírnak ezek a járművek, csak eszmei értékük van. A klubunkhoz jelenleg 150 fő tartozik, autókból pedig ennek a számnak körülbelül duplája. Nagy részben pécsiekből áll egyesületünk, viszont vannak tagok az ország különböző területeiről is.

A tagok közül talán kiemelkedik Vukmann Attila, a Veterán Zsiguli Egyesület elnöke, aki elképesztő gyűjteménnyel rendelkezik első saját Zsigulijának megvásárlása után, elmondása szerint nem tudott leállni, így most körülbelül ötven szovjet csoda tulajdonosa.

– Fiatalkoromban Ladánk volt, később pedig mi is áttértünk a nyugati autókra. Majd mikor idősebb lettem, elkapott egy érzés, hogy visszaülnék egy Zsiguliba – mesélt a kezdetekről Vukmann Attila. – Végül megvettem hobbiautónak egy Lada 1200-at. Később gondoltam, hogy akkor nem ártana egy 1500-as, majd egy 1600-as és ez így ment, amíg meg nem lett az összes.

Mára a gyűjtő tulajdonában a kombi Polskin keresztül a honvédségi híradós Volgáig minden megtalálható. Ráadásul az autókat szintén rendkívül érdekes régi táskák, televíziók és játékok is körülveszik. Vukmann Attila kiemelte, hogy nemsokára a pécsi raktárépületet egy múzeummá szeretné átalakítani, ahol majd bárki megcsodálhatja páratlan gyűjteményét.

A főteret is begurulták

December 30-án a már hagyományos „Évzáró Szilveszteri Gurulás” nevű bemutatójukat is megtartották a pécsi veteránautósok a megyeszékhelyen. Az előző év sikerén felbuzdulva, ezúttal Pécs főterére, a Széchenyi térre hozták el négykerekű régiségeiket a résztvevők, ahonnan indulva begurulták a város több területét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában