Egyes fokozatba kapcsolt a közút

2022.11.10. 13:54

Megtudtuk, miért a sót használják az utak síkosságmentesítésére

Egy átlagos téli időszakban 5000-5500 tonna sót használ fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a baranyai utak síkosságmentesítésre, tavaly ennek kevesebb mint felére volt szükség.

Zsigmond József

Fotó: Laufer László

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. pécsi telephelyén tartottak sajtótájékoztatót, melynek munkacíme: Felkészült a télre a Magyar Közút. Az Eperfás utcai telephelyen reggel kilenc órakor öt, a téli időszakra felkészített munkagép állt már, mire megérkeztünk a sajtótájékoztatóra. 

– Cégünk téli üzemódra vált, ami november 10-től jövő év március 15-éig tart. Az időjárástól függően a nap 24 órájában, 12 órás váltásokban, folyamatosan készenlétben vagyunk  – említette a sajtótájékoztatón Bánki László, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Baranya Megyei Igazgatóságának megyei igazgatója.

Baranya megyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 1,8 kilométer gyorsforgalmi útért (M60), 1629 kilométernyi, a településeket összekötő fő- és mellékutakért és 15,3 kilométernyi kerékpárút üzemeltetéséért, karbantartásért felel. A közútkezelő cég szerződésben áll az Országos Meteorológiai Szolgálattal, akiktől részletes előrejelzést kapnak a várható időjárásról. Ennek megfelelően váltnak a téli időszak fokozatai között. Jelenleg az első fokozatú üzemeltetés van érvényben, vagyis egy-egy fő lát el ügyeletet a mérnökségeken (Pécs, Szentlőrinc, Mohács, Harkány). A következő fokozat a síkosság mentesítés időszaka, mikor a léghőmérséklet plusz három fok alá esik és a 24 órán belül lehulló hó vastagság kevesebb mint öt centimétert ér el, a harmadik a hóeltakarításé (24 óra alatt 5 centiméter felletti hó), míg a negyedik (folyamatos havazás, ónos eső) az elhárítás fokozata. A hóeltakarításkor, síkosságmentesítéskor a cég munkatársai első körben a gyorsforgalmi utakat, hidakat, felüljárókat, főutakat takarítják, ezután következnek a mellékutak, bekötőutak.

– Ha lefagyások várhatóak, akkor preventív jelleggel igyekszünk a síkosság kialakulását megakadályozni. Ez azt jelenti, hogy munkagépjeink az őrjáratos úton végig mennek, oldat és sót juttat ki, ezt a só koncentrációt igyekszünk fenntartani a burkolaton, hogy ne fagyjon le – említette a megyei igazgató. 

Egy átlagos téli időszakban 5- 5500 tonna só használ fel a közútkezelő cég Baranyában, tavaly alig haladta meg a 2000 tonnát. Jelenleg 6000 tonna só vár a raktárban, ami egy átlagos télre elegendő mennyiség. Kiderült, miért sóval védekeznek: ennél olcsóbb, hatékonyabb nincs. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!