Gyorsak mint a futárok

2023.01.20. 19:50

A csomagnak örülünk, de az utakon tarthatunk tőlük

A rendőrség nem különbözteti meg a közlekedésben résztvevőket, ugyanakkor a olvasóink szerint mintha több lenne a panasz a futárcégekre, igaz egyre többen is vannak és egyre többet is várunk el tőlük.

B.M.

Fotó: m.mphoto

Viszonylag frissnek mondható, alig egy évtizedes az a jelenség, hogy a Magyar Posta csomagküldő szolgáltatása mellett megjelentek a konkurensek, amelyeknek ma már szinte se szeri, se száma. 

Elképesztő gyorsan fejlődő ágazat

Azzal párhuzamosan ugyanis, hogy egyre többet vásárolunk interneten – nem egyszer a világ másik feléről – az otthon kényelméből, egyre több futárcég tudott piacot nyerni. Az elmúlt években ez a folyamat pedig még inkább megugrott, hogy a KSH adatai szerint hét év alatt meg hatszorozódott az internetes kiskereskedelmi forgalom, és jelenleg már nagyjából a teljes kiskereskedelmi forgalomnak a 10 százalékát teszik az online vásárlások, ami országosan 1200 milliárdos nagyságrendű, s az orosz-ukrán háborúra adott brüsszeli szankciók bevezetéséig, azok érezhető hatásáig dinamikusan emelkedett is. 

Ezzel a gyorsuló forgalommal kell lépést tartaniuk a futárcégeknek, és nem véletlenül karácsony előtt 'oly mértékben növekszik meg az igény a szolgáltatásra, hogy időszakosan alkalmaznak, alkalmaztak sofőröket a vállalatok, csakhogy a lapunknak olvasók már nemcsak ebben az időszakban, hanem azt megelőzően és az új év első napjaiban is arra panaszkodtak, hogy közlekedésbiztonsági szempontból finoman szólva is hagynak kívánni valót maguk után. 

Kapkodnak, de veszélyesek lehetnek

A kapkodásban ugyanis olyan helyeken is megállnak, várakoznak vagy éppen olyan manővereket hajtanak végre, amiket tilt a KRESZ. Olvasóink szerint például beláthatatlan kereszteződésben parkolnak le úgy, hogy közben a közlekedő keresztirányú forgalmat nem lehet látni, de ugyanígy gyalogátkelők előtt, amivel a gyalogosok észlelését lehetetlenítik el, de a sofőrök nem egyszer agresszíven vezetnek. Nyilvánvalóan mindezek azért történnek, hogy teljesíteni tudják az elvárt mércét, munkájukat lehető legjobb hatásfokkal el tudják végezni. Tény az is, gyakorlatilag ma már bárki elmehet egy kisteherautó sofőrjének, nem kell hozzá különösebb végzettség, vagy képzés, a vállalatok vezetői pedig szemet hunynak a szabálytalankodások felett, mondván csak néhány percig zavarják adott esetben a forgalmat – csakhogy már ez is balesetveszélyes lehet.  

A Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy a rendőrség a drónos, vagy más rendőrségi ellenőrzések során sem tesz különbséget a közlekedők között, mindenkivel szemben az elkövetett jogszabályszegés alapján jár el, a futárcégekkel szemben történt intézkedésekről nem vezetnek külön statisztikát. 

Nem konzultálnak külön velük

A hatóságtól ellenben afelől is érdeklődtünk, hogy tudnak-e a cégek vezetővel konzultálni akár rendőrség valamelyik civil programján keresztül, hiszen személyes  szemléletformálással talán lehetne változtatni. A rendőrség szóvivője úgy vélekedett, hogy általánosan megfogalmazott baleset-megelőzési közleményeik, tanácsaik megjelennek a rendőrség honlapján, valamint a főkapitányság Facebook-oldalán, amelyekhez bárki interaktívan hozzászólhat

– Összességében elmondható, hogy a megnövekedett forgalom a  közutakon torlódásokhoz vezet. A közlekedők emiatt gyakran ingerültek és agresszívek vezetés közben, és ez számtalan kockázatot hordoz magában.  A közlekedési morál sok esetben hozzájárul a sok, ha sérüléssel nem is mindig járó, de tetemes anyagi kárt és sok bosszúságot okozó balesethez

 – fogalmazott a rendőrség. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!