Nyári tábor

2023.06.02. 15:40

Már az óvodásoknak is kínál programot a pécsi egyetem műszaki és informatikai kara

Lehet, hogy majdan házakat tervez az, aki óvodáskorában papírgurigából alkotott makettházakat a toronyépítő táborban, esetleg kisiskolásként a LEGO és kézműves táborban sokféle tárgy létrehozásával fejlesztette szépérzékét és kézügyességét.

bama.hu (forrás: pte)

Fotó: Tinxi

Vagy felső tagozatosként sikerélményt szerzett szintén egy nyári programon, amikor papír makettházakból megépített egy egész falut. De az is megtörténhet, hogy középiskolásként egy napra valaki belebújik egy gépész-, környezet-, villamos- vagy építészmérnök, esetleg egy mérnökinformatikus bőrébe, és onnantól már nem is akar más lenni. Minderre ezen a nyáron is lehetőség kínálkozik a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) gyerekeknek szóló táboraiban, amikor a nyáron üres egyetemi oktatótermekbe egy-egy hétre beköltöznek a mérnökpalánták.

Forrás: PTE

Építsünk és varázsoljunk tornyokat! – erre a kreatív táborra invitálják az ovisokat a MIK-en. A 3–6 évesek félnapos foglalkozásokon vehetnek részt, amelyeken minden érzékszervükkel tapasztalatot gyűjthetnek. A Kóstolgató keretében ki kell találniuk, hogy mi van a pohárban, a fakockafestés és a gyurmaajándék-, valamint a zoknibáb-készítés a kézügyességüket fejleszti. De a programban lesz várépítés papírgurigából, zeneovis foglalkozás, mint ahogy udvari kincskeresés is. A 7–10 éveseket LEGO és kézműves táborba várják. 

Hatalmas legózások, gyurmázás, kosárkészítés, origami, rajzolás, vízibombacsata, óriásbuborék-fújás, ügyességi játékok szerepelnek a tematikus héten, de az ügyesebbek fémből meghajtogathatják a kar kabalaállatát, MiMIKét is. A 11–14 évesek Tervező és építkező táborában már komolyabb építményeket is létrehozhatnak különféle anyagok felhasználásával a részt-vevők. Elkészíthetik a gumimacik házát, mint ahogy pufikból vázszerkezetet, hidat is alkothatnak. Lehetőségük nyílik rombuszokból kreatív alkotásra, dolgozhatnak parafával, tegolával, papírmakettből pedig szakmai segítség-gel egy egész falut is felépíthetnek. Emellett az informatika is jelentős szerepet játszik a tábor hetében, hiszen ma már az építésztervezők is számítógépes programok segítségével tervezik meg a leendő házakat.

Mit csinál a mérnök? Erre a kérdésre tapasztalatokon alapuló választ kaphatnak a középiskolások, akik a kar tematikus napjain betekintenek egy-egy szakterület képviselőinek életébe. 

Az augusztus végi tábor egy-egy napjára is be lehet nevezni, amikor hétfőn a mérnökinformatikusok, kedden a gépészmérnökök, szerdán a környezetmérnökök, csütörtökön a villamosmérnökök, pénteken pedig az építészmérnökök, építőművészek izgalmas világába kalauzolják el a résztvevőket. A mérnökinformatika iránt érdeklődők játékot és robotot is programoznak, megismerkednek az algoritmikus gondolkodással és testünk jeleivel kapcsolatban érdekes élettani méréseket végeznek. A gépészmérnökök napján forgácsolhatnak, eltérő anyagminőségekkel találkozhatnak, de megtudhatják, hogyan működik a vízellátó rendszerek motorja, a szivattyú vagy miként teremthető meg a „jó otthoni légkör” kontrollált szellőzéssel. 

A szerda a környezetmérnököké, akik bemutatják, hogyan tisztítja a vizet a sás, a nád, milyen természetközeli víztisztítási módszerek léteznek. A regionális hulladékkezelőben pedig a táborozók azt nézhetik meg, hogy mi történik a hulladékkal a begyűjtés után, hogyan hasznosítják újra a legtöbbünknek csak szemetet jelentő tárgyakat. 

Számos izgalmat tartogat a villamosmérnökök napja, amikor a mechatronika és a PLC-programozás, a megújuló energiák, a hidrogéntechnológiák világába kalauzolják el a fiatalokat, akik még egy gokarttal is tesztel-hetik ügyességüket. Pénteken az építészmérnökök és építőművészek népesítik be az egyetemi előadókat, interaktív előadás, makettezés, fotózás, képkomponálás, fény-árnyék játékok, fotómontázsok szerepelnek a programban.

A táborokat két éve szervezték meg először a karon a munkatársak nyári munkarendjéhez igazodva, mivel többüknek nehézséget jelentett gyermekük nyári felügyelete. Elsősorban a saját kollégák, valamint a hallgatók gyermekeinek hirdették meg a programokat, de a PTE más karairól is érkeztek táborozók. 

A foglalkozások kialakításánál szempont volt, hogy olyan elfoglaltságot biztosítsanak az eltérő korosztályú gyerekeknek, ami biztosítja kompetenciáik fejlesztését. Műszaki és informatikai felsőoktatási intézményként a helyi adottságokat figyelembe véve alakították ki a tematikát, figyelembe véve az egyes életkorú gyerekek kognitív szintjét. A programokon a kézügyesség, a matematikai gondolkodás, valamint az egyéb tudományágakhoz köthető készségek fejlesztése is meg-jelenik, ezek pedig a műszaki pályák iránti érzékenyítést is szolgálják.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!