2024.01.24. 20:00
Tüke Busz: Péterffyék hatalmas káoszt okozhatnak
A szerda kora délutáni értesüléseink szerint nem kizárt, hogy az ország ötödik legnagyobb városában, Pécsen a helyi tömegközlekedést sikerül a Péterffy Attila vezette pécsi városvezetésnek teljesen megbénítania. A szakszervezet szerint ugyanis addig próbálja meg akadályozni a Tüke Busz Zrt. baloldali vezetése a vasárnapra és hétfőre bejelentett sztrájkkal kapcsolatos elégséges szolgáltatás biztosítását, hogy előfordulhat: egyetlen járat sem indul el.
A Volánbusz esetében már az előző sztrájk idején az állami kézben lévő vállalat biztosította az elégséges szolgáltatás kereteit, valamint tájékoztatta a munkabeszüntetés miatt érintett járatokról az utazókat. Ez egyébként most, a vasárnap és hétfőn folytatódó sztrájknál is így lesz. Minderről Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) országos elnöke beszélt a lapunknak. A január 28-29-i munkabeszüntetés érinti a baranyai helyközi, volánbuszos járatokat is, az érdekképviselet ugyanis egységesen bruttó 90 ezer forintos béremelést szeretne elérni, de ez ügyben nem tudtak megállapodni a céggel.
– A Volánbusznál be tudják tartani a törvényt és biztosítják azt, hogy sztrájk jogszerű keretek között történhessen meg, ehhez képest a Péterffy Attila vezette pécsi önkormányzat cége, a Tüke Busz Zrt. folyamatosan keresi a kifogásokat, figyelmen kívül hagyja a személyszállítási törvényben foglaltakat
– mondta Dobi István portálunknak.
– Nekik ez nagyon sokba fog kerülni, mert egyrészt pert indítunk, másrészt egy teljes leállás lehet a városi tömegközlekedésben, egy busz sem indulhat el. Ha így lesz, akkor a városban működő vállalatok, intézmények a kártérítési pereket is indíthatnak, de ezt a város fogja kifizetni, a tűzzel játszik a városvezetés.
Szerinte, ha egy tulajdonos felvállalja azt, hogy a személyszállítási törvényt nem tartatja be a cégével, mert ha a forgalomirányítás nem tudja megmondani, melyek azok a járatok, amiket az elégséges szolgáltatás keretein belül biztosítani kell, akkor minden jogi és anyagi felelősséget az önkormányzatnak kell vállalnia.
Az érdekképviselet közlése szerint a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója 17,7 százalékos alapbéremelésre tett javaslatot, amit az érdekképviselet nem fogadott el, eredetileg ugyanis 25 százalékot kértek. A SZAKSZ szerint bértárgyalás eredménytelensége miatt a sztrájk előtti egyeztető tárgyalásra került sor, amit napját január 19-re tűzte ki, de a vezérigazgató az egyeztető tárgyalások kezdő időpontját és a sztrájk megtartásának jogszerűségét is vitatja. Bár hét nap is elég lett volna, de a munkabeszüntetés időpontját a sztrájk előtt 11 nappal bejelentette a SZAKSZ, amely szerint a baloldali városvezetés cége a munkavállalók sztrájkjogát próbálja meg ellehetetleníteni.
Egyébként az érdekképviselet szerint ugyan egy 20 százalékos alapórabér emelés még nem érné el a volános béreket, de már lenne akkora visszatartó ereje, hogy a buszvezetők ne hagyják el a Tüke Busz.
Baloldali, rokoni, baráti hálózat
A Tüke Busz élén Gyurcsány Ferenc és az MSZP jelöltjének, Péterffy Attila polgármesternek a kedves céges ismerőse, Skutnik Tibor áll, aki a polgármesterrel együtt a pécsi erőműben dolgozott korábban. A vállalat elnökségében pedig helyet kapott az MSZP volt városi elnöke, Gulyás Emil.
A cégnél működő másik, kisebb érdekképviselet, a Független Demokratikus Szakszervezet elnöke, Hofekker valamikor MSZP-s támogatással képviselőjelöltséggel próbálkozott. Nem véletlen, hogy rendkívül jó kapcsolatot ápol a jelenlegi szocialista-gyurcsányista városvezetéssel, és szoros kapcsolatban állt az MSZP-s városházi sajtótanácsadóval, Barabás Bélával is, aki volt, hogy a szervezet közleményeit jegyezte. Barabás élettársának cége a saját bevallása szerint szintén a Független Demokratikus Szakszervezet partnere volt.