2023.07.06. 10:00
Azt hitték elveszett, helyette hányattatott sors jutott neki, de végül elfoglalta méltó helyét
Leonardo da Vinci örökre elveszettnek hitt festménye, a Salvator Mundi áll Az elveszett Leonardo című film középpontjában, amelyet július 6-án, fél 6-kor vetít a pécsi Apolló Mozi.
Fotó: Leonard Zhukovsky
Ez a kép nem csak azért bír akkora jelentőséggel, mert egy király rendelte arckép Jézus Krisztusról, hanem azért, mert ez a kép tükrözi a művész festészeti technikákról és az időről, öröklétről, világegyetemről való gondolkodását.
A Salvandor Mundit közel ötven éves korában készítette el Leonardo, amikor megannyi festményt félbehagyott, ezt viszont befejezte.
A kép sorsa száz évig tisztázatlan, aztán egyszer csak I. Károly angol uralkodó gyűjteményében bukkan fel, aki azonban eladósodva hal meg, és a Korona úgy dönt, hogy műgyűjteménye nagy részét áruba bocsátják. Legközelebb a 19. században bukkan fel a mű egy neves angol műgyűjtő, Francis Cook tulajdonában, de ekkor már egy Leonardo-másolatként van számon tartva. 1958-ban egy árverésen 45 fontért cserél gazdát. 2005-ig amerikai gyűjtők tulajdonában maradt a festmény, de ekkor újra elárverezték, és szintén egy hasonlóan alacsony összegért kelt el, mert még mindig másolatnak vélték. 2017-ben azonban rekord összegért, 450 312 500 dollárért a Christie’s eladta egy szaudi hercegnek a képet, amely jelenleg az Abu Dhabi-i Louvre-ban van hosszú távú letétként.
Robb Report filmje ennek az értékes, de hányattatott sorsú képnek az útját vitte vászonra.