Közélet

2009.09.23. 05:04

Botrány Pécsen: csődközleben is szórja a pénzt a vagyonkezelő

Botrányos körülmények a Pécs Holdingnál: a működésképtelen társaság havi 850 ezret fizet egy tavasz óta táppénzen lévő tanácsadónak, a Pécsi Közlekedési Zrt. volt igazgatójának.

Cseri László (DN)

Csütörtökön ismertetik a városházán a Pécs Holding Zrt. feladatellátásának és gazdálkodásának áttekintő jellegű állapotfelmérését. A Dunántúli Napló előzetes betekintést nyert a vaskos jelentésbe, amely súlyos megállapításokat tartalmaz a vagyonkezelő cég működéséről és jelenlegi helyzetéről.

Nagy Csaba pécsi alpolgármester állítja, ha Varga Péter vezérigazgató felállításakor már ismert lett volna a dr. Szebellédi István és csapata által elkészített állapotfelmérés a Holdingról, nem írtak volna ki pályázatot a vezérigazgatói székre. Hiszen nyilvánvaló, hogy a súlyos megállapítások azonnali válságkezelést igényelnek. Egy kívülről jött új vezetőnek pedig ezt megelőzően jó darabig ismerkednie kellett volna a körülményekkel. Ezért szavaztak bizalmat Kiss Tibornak, aki előtt a gondok jelentős része nem ismeretlen.

A vizsgálat többek között megállapítja, hogy a Holding hitelállománya a féléves beszámoló szerint valamivel több mint 2 milliárd volt, a jelentés készítésekor, augusztus végére már meghaladta a 3 milliárdot, míg az egész cégcsoport 7,4 milliárdos tartozást halmozott fel. A társaság a jelenlegi szervezeti struktúrájában átalakítás nélkül működésképtelen.

Működésének biztosítására az elmúlt években jelentős öszszegű bankhitel igénybevételére volt szükség. Emiatt 2009-re 61 millió forint összegű tőke és 335 milliós kamatfizetési kötelezettség keletkezett. A Pécsi Rendezvényszervező Kft. kötelezettségeivel együtt, amelyet a Holdingnak kell rendeznie (az Expo Center építése és a Rákóczi úti képtár felújítása), az éves kötelezettség meghaladja a 800 millió forintot. Ugyanakkor az idei tervezett bevétel nem éri el a kétmilliárdot, amelynek 70 százalékát személyi jellegű költségekre, adó- és járulékfizetésre fordítják.

A Holding sem az alapító okiratban, sem az úgynevezett uralmi szerződésben meghatározott feladatait nem hajtotta végre, és nem tartotta be következetesen a közgyűlés határozatait sem – szólnak a megállapítások. Nincsenek jóváhagyott stratégiai elképzelései sem önmaga, sem a tagvállalatok tevékenységével kapcsolatosan. Az önkormányzat nem határozta meg a vagyonkezelővel szemben támasztott követelményeit, de még azt sem, milyen nagyságrendű közhasznot kell produkálnia. Nincs megfelelő szervezeti és működési szabályzata, nincs ügyrendi és kötelezettségvállalási szabályrendszere.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] A Pécs Holding cégei jórészt veszteségesek – persze vannak kivételek –, közülük a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. megszüntetését már javasolták is
[/caption]

A cég, foglalkoztatottjainak számát tekintve túlméretezett, több mint 140 ember végzi csak a központ adminisztratív munkáit, ám a túlzott létszám ellenére nem megoldott a tagvállalatok ellenőrzése, irányítása és számonkérése. Ez a szervezet gyakorlatilag megduplázza a polgármesteri hivatalnál működő, ilyen típusú szervezeti egységeket, munkamegosztásbeli zavarokat okoz, szinte lehetetlenné teszi a felelősök kijelölését, és ha szükséges, számonkérését – érvel a szakértői anyag.

Félmilliós tanácsadói szerződés, nyolcszázötvenezres táppénz-kiegészítés

Bár a vizsgálati anyag nem tartalmazza, de annak kapcsán a Dunántúli Napló megtudta, hogy Kerényi Jánossal, a cégcsoporthoz tartozó Pécsi Közlekedési Zrt. volt vezérigazgatójával – aki információnk szerint több tízmilliós végkielégítéssel távozott cége éléről – 2008 december elején munkaszerződést kötött a Pécs Holding vezérigazgatója, Varga Péter. Ennek értelmében Kerényit tanácsadói munkakörben foglalkoztatják januártól havi 500 ezer forint személyi alapbérért teljes munkaidőben azzal, hogy a munkavállaló saját maga határozza meg a munkaidő-beosztását.

Kerényi János tanácsadói feladatkörébe tartozik „a munkáltató közszolgáltató tevékenységének figyelemmel kísérése”. Van persze más feladata is, mint például „konzultáció a vezérigazgatóval a közszolgáltató cégek aktuális problémájának feloldása érdekében”.

A volt igazgató a fizetésén kívül jogosult még a munkáltató által biztosított jóléti és szociális célú juttatásokra is. Jogosult személygépkocsi „korlátozás nélküli személyi használatára”, „amelynek költségeit a munkáltató viseli”. Hogy ne csak jogosult legyen a gépkocsi használatra, ezért a PK Zrt.-től meg is vásárolták részére az egykori autóját 5,5 millió forintért, amelynek féléves üzemeltetési költsége a Holding 748 ezer forintjába került. Mindezeken túl „a munkaszerződés teljesítése érdekében” Kerényi jogosult tömegközlekedési eszközök igénybe vételére, vonaton első, repülőn turista osztályúra.

A szerződés 2010. január 10-ig szól, amennyiben ez előtt valami ok miatt megszűnik, a tanácsadó a visszalévő időre átlagkeresetet kap. A felek természetesen megállapodtak arról is, hogy e munkaszerződés tartalmát titokként kezelik. Így aztán az is titok, hogy Kerényi János tavasszal táppénzre ment. Azóta táppénzt kap, plusz havonta a Holdingtól közel 859 ezer forint táppénz-kiegészítést.

Rendkívüli helyzetkezelés

A vizsgálat megállapítása szerint a Holding nem ismeri a városfejlesztési stratégiát, saját stratégiája pedig nincs a városfejlesztésre. Rendkívüli helyzetek – szél, özönvízszerű esők stb. – kezelésére sem az önkormányzat, sem a vagyonkezelő feladatai nem tisztázottak. Cégei jórészt veszteségesek, közülük a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. megszüntetését már javasolták is. Akadnak a köz előtt ismeretlen cégei is a Holdingnak, például a Jászai Corner Ingatlanfejlesztő Kft., valamint a Pécs In-Forg Kft.

Ezek is érdekelhetik