Közélet

2016.05.16. 17:38

Nem lesz egyhamar Pécs kerékpáros város

Kerekasztal-beszélgetést és közös gondolkodást szervezett a pécsi egyetem Közgazdaságtudományi Kara Pécs kerékpáros életének fejlesztéséről. A beszélgetés össze is jött.

Fülöp Zoltán

Egy közös pontot sikerült találnunk azokban a megszólalásokban, amelyek a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karára szervezett, a város kerékpáros életének fellendítését célzó kerekasztal-beszélgetésen hangzott el: szükség van a fejlesztésre. És nagyjából ennyi – mert ezen felül jobbára a már sokszor hallott érvek és megjegyzések sorjáztak, javarészt reflektálatlanul.

Sárszegi Attila, a Magyar Kerékpáros Klub pécsi területi szervezetének vezetője leszögezte: miközben – többek között a külföldi egyetemistáknak is köszönhetően – egyre többen pattannak kerékpárra, s közlekednek így a városban, sem Pécs, sem a nem-biciklis társadalom nincs erre felkészülve. Simor Árpád, aki a Pécsi Túrakerékpáros és Környezetvédő Klubot képviselte, hozzáfűzte: az alapvető gond az, hogy a városnak nincsen külön referense a biciklis közlekedés fejlesztésére, anélkül pedig minden akció csak magában áll, nincs lehetőség a közös továbblépésre.

Oszoli Dénes városházi képviselő ezt annyiban megerősítette, hogy elárulta: a bicikliutak tervezése nagyjából úgy zajlik, hogy műholdas térképekre vastag filctollal rajzolnak vonalakat, ezzel pályáznak különféle fórumokon, s ha sikerül nyerni, akkor indul el a kidolgozás, a konkrét tervezés. Ugyanakkor árnyalta is a képet: szerinte minél többen közlekednek majd kerékpárral, annál elfogadóbb is lesz a társadalom, azaz nem biztos, hogy felülről kell ezt az egészet irányítani. Arról megoszlottak a vélemények, hogy jelenleg van-e elég bicikliút Pécsett, ám abban mindenki egyetértett, hogy nem biztos, hogy a legjobb útvonalakat sikerült kiválasztani.

– Pécs nem kerékpáros város – szögezte le Bátori Szabina, aki a rendőrséget képviselte a beszélgetésen. – Ugyan elindult már valami, de egyelőre sem az autósok, sem a nem-kerékpárosok, sem maga a város nincsen felkészülve arra, hogy mi lenne akkor, ha hirtelen megduplázódna az így közlekedők száma – holott erre minden esély megvan.

A következő másfél-két évben a városrészek összeköttetésén javítanának több mint félmilliárd forintos forrás felhasználásával, amelyet a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban pályáznak meg - írtuk meg két hete a bringautakkal kapcsolatban.

Ötletekből azért nem volt hiány

„Nem csak megvitatjuk a témát, de olyan közös projekteket generálunk, amik segítik a kerékpáros Pécs megvalósítását” – ez állt a meghívóban, s ahogy cikkünkben is írtuk, a másfél óra után leginkább a „megvitatjuk” mellé tehetünk ki egy pipát, a közös projektekre kevés idő jutott. Ami említésszinten felmerült, s a remények szerint közösségi finanszírozással meg is valósulhat, az több mint bíztató. Ilyen volt például az uránvárosi KRESZ-park felújítása, egy mentorprogram, amely a kezdő bicajosoknak mutatná meg a veszélyes helyeket, illetve az egyetemi emlékfutás mintájára egy emléktekerés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!