Gazdaság

2013.02.26. 19:33

Kötelező lesz a szolgáltatóknak a gyakoribb leolvasás

Az eddigieknél gyakrabban, negyedévente kötelező lesz leolvasni a szolgáltatóknak a gáz- és villanyórákat, méghozzá olyan időpontban, amikor a fogyasztók jó eséllyel otthon vannak.

Máté Balázs (Dunántúli Napló)

Már az Országgyűlés előtt van a kormánypárti javaslat, amely tovább regulázza a gáz- és áramszolgáltatókat. Az akár már néhány héten belül napirendre kerülő tervezet lényege, hogy az eddigi jellemzően évente egy vagy két alkalom helyett negyedévente kötelező lesz a szolgáltatóknak leolvasniuk a mérőórákat.

A javaslat tartalmazza azt is, hogy erre akár munkaidőn túl, még este nyolc órakor is sor kerülhet. A tervezet célja, hogy a jövőben az eddigieknél sokkal kevesebb legyen a „becslés” alapján kiállított számla. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis ha a jellemzően napközben – tehát akkor, amikor a háziak jó eséllyel dolgoztak – érkezett leolvasók nem jutottak be az ingatlanokba, becslés alapján állították ki a szolgáltatók elszámoló számláikat, így azok sokszor nem a valós fogyasztást tükrözték. Ezen változtatnának a gyakoribb s akár az esti látogatást is engedélyező módosítással.

A javaslat elfogadása esetén szigorodhatnak az áram- és gázszolgáltatás kikapcsolásának szabályai is: a jövőben kizárólag 60 napot meghaladó számlatartozásoknál kerülhet erre sor, míg jelenleg egyéb tartozás esetében is élhet a szolgáltató ezzel a megoldással. Ha pedig a fogyasztó rendezte tartozását, akkor a visszakapcsolásra egy napon belül sort kell kerítenie a szolgáltatónak. Már él viszont az a szabályozás, amely előírja a cégeknek a számlák formai követelményeit.

---------------------------------------------------------------------------
Szavazzon a középső hasábban! Ön látja-e a számláján a rezsicsökkentést?
---------------------------------------------------------------------------

Annak első oldalán fel kell tüntetni azt is, hogy a rezsidíjcsökkentésre vonatkozó kormányhatározat eredményeképpen mennyi a fogyasztó megtakarítása az adott elszámolási időszakban.

Ügyfélszolgálatot kell működtetni kisebb helyeken is

A szolgáltatók jelentős része – nyilván költségtakarékossági megfontolásból – az elmúlt évek során felszámolta a kisebb városokban működtetett ügyfélszolgálatát, jellemzően már csak a megyeszékhelyeken találhatók ilyenek. Baranyában is ez a helyzet. Mindez nem kis bosszúságot okozott a fogyasztóknak, hiszen csak telefonon, levélben intézhették ügyeiket, persze ha nem akartak ezért utazni.

A most elkészült törvényjavaslat ezen az állapoton is változtatna: a dokumentum szerint az áramszolgáltatóknak a jövőben minden járási székhelyen – vagyis 176 városban – kötelező ügyfélszolgálatot üzemeltetniük, az ötezresnél népesebb, de nem járási központ településeken panaszfelvételi irodát kell nyitniuk. Ezt akár más profilú üzletekben, például akár a postán is megtehetik. Ennek alapján Baranya megyében tíz, Tolna megyében összesen hat ügyfélszolgálatot kell fenntartania az áramszolgáltató cégnek.

Sokmilliárdos hasznot hoz az árambiznisz

A hazai áramszolgáltatók közül több cég az őket érő regulák kapcsán azt helyezte kilátásba, hogy bevételük csökkenése miatt kevesebbet tudnak a jövőben fejlesztésekre fordítani, illetve akár elbocsátásokra is sor kerülhet. A Kormányzati Információs Központ közlése szerint azonban a 2011-es adatok szerint az egyetemes szolgáltatói tevékenység – a lakosság, illetve a kisfogyasztók ellátása – ugyan eddig is veszteséges volt, ellenben az áramelosztásból komoly nyereségre tettek szert a társaságok.

Magyarországon hat villamosenergia-elosztó működik, mindegyikük a saját kizárólagos ellátási területén. A hat elosztó három nagy tulajdonosi csoporthoz tartozik, a német RWE-hez és az E.On-hoz, illetve a francia EDF-hez. Az elosztásból az EDF több mint 7,6 milliárd, az E.On több mint 9,1 milliárd, az RWE pedig több mint 15,3 milliárd forint adózott nyereséget ért el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!