2013.02.26. 19:33
Kötelező lesz a szolgáltatóknak a gyakoribb leolvasás
Az eddigieknél gyakrabban, negyedévente kötelező lesz leolvasni a szolgáltatóknak a gáz- és villanyórákat, méghozzá olyan időpontban, amikor a fogyasztók jó eséllyel otthon vannak.
A javaslat tartalmazza azt is, hogy erre akár munkaidőn túl, még este nyolc órakor is sor kerülhet. A tervezet célja, hogy a jövőben az eddigieknél sokkal kevesebb legyen a „becslés” alapján kiállított számla. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis ha a jellemzően napközben – tehát akkor, amikor a háziak jó eséllyel dolgoztak – érkezett leolvasók nem jutottak be az ingatlanokba, becslés alapján állították ki a szolgáltatók elszámoló számláikat, így azok sokszor nem a valós fogyasztást tükrözték. Ezen változtatnának a gyakoribb s akár az esti látogatást is engedélyező módosítással.
A javaslat elfogadása esetén szigorodhatnak az áram- és gázszolgáltatás kikapcsolásának szabályai is: a jövőben kizárólag 60 napot meghaladó számlatartozásoknál kerülhet erre sor, míg jelenleg egyéb tartozás esetében is élhet a szolgáltató ezzel a megoldással. Ha pedig a fogyasztó rendezte tartozását, akkor a visszakapcsolásra egy napon belül sort kell kerítenie a szolgáltatónak. Már él viszont az a szabályozás, amely előírja a cégeknek a számlák formai követelményeit.
---------------------------------------------------------------------------
Szavazzon a középső hasábban! Ön látja-e a számláján a rezsicsökkentést?
---------------------------------------------------------------------------
Annak első oldalán fel kell tüntetni azt is, hogy a rezsidíjcsökkentésre vonatkozó kormányhatározat eredményeképpen mennyi a fogyasztó megtakarítása az adott elszámolási időszakban.
Ügyfélszolgálatot kell működtetni kisebb helyeken is
A szolgáltatók jelentős része – nyilván költségtakarékossági megfontolásból – az elmúlt évek során felszámolta a kisebb városokban működtetett ügyfélszolgálatát, jellemzően már csak a megyeszékhelyeken találhatók ilyenek. Baranyában is ez a helyzet. Mindez nem kis bosszúságot okozott a fogyasztóknak, hiszen csak telefonon, levélben intézhették ügyeiket, persze ha nem akartak ezért utazni.
A most elkészült törvényjavaslat ezen az állapoton is változtatna: a dokumentum szerint az áramszolgáltatóknak a jövőben minden járási székhelyen – vagyis 176 városban – kötelező ügyfélszolgálatot üzemeltetniük, az ötezresnél népesebb, de nem járási központ településeken panaszfelvételi irodát kell nyitniuk. Ezt akár más profilú üzletekben, például akár a postán is megtehetik. Ennek alapján Baranya megyében tíz, Tolna megyében összesen hat ügyfélszolgálatot kell fenntartania az áramszolgáltató cégnek.
Sokmilliárdos hasznot hoz az árambiznisz
A hazai áramszolgáltatók közül több cég az őket érő regulák kapcsán azt helyezte kilátásba, hogy bevételük csökkenése miatt kevesebbet tudnak a jövőben fejlesztésekre fordítani, illetve akár elbocsátásokra is sor kerülhet. A Kormányzati Információs Központ közlése szerint azonban a 2011-es adatok szerint az egyetemes szolgáltatói tevékenység – a lakosság, illetve a kisfogyasztók ellátása – ugyan eddig is veszteséges volt, ellenben az áramelosztásból komoly nyereségre tettek szert a társaságok.
Magyarországon hat villamosenergia-elosztó működik, mindegyikük a saját kizárólagos ellátási területén. A hat elosztó három nagy tulajdonosi csoporthoz tartozik, a német RWE-hez és az E.On-hoz, illetve a francia EDF-hez. Az elosztásból az EDF több mint 7,6 milliárd, az E.On több mint 9,1 milliárd, az RWE pedig több mint 15,3 milliárd forint adózott nyereséget ért el.