2022.05.26. 07:58
Olvasói levél: villamos segítene hatékonyan a parkolási gondokon
Amikor Pécs elnyerte a kulturális fővárosi címet, az egyik legnagyobb eredmény a Kodály Központ lett. Köszönet érte, bárkinek az ötlete is volt!
Forrás: Pannon Filharmonikusok Facebook oldala
Fotó: Dekany Zsolt +36303199550
Ez a hangversenyterem olyan jól sikerült, hogy Kocsis Zoltán egyik koncertje alkalmával a prológban elmondta, hogy ő minden pécsi meghívásnak örül, mert „ a Kodály sokkal jobb, mint Budapesten a MÜPA”. Utóbbi szerinte nagyon nagy, s azt mondta, hogy az Ezrek szimfóniája vagy a Mojszejev együttes számára jó, egy normál koncertnek viszont nincs olyan közeli élménye a zenekar, a szólista, a karmester és a közönség között, mint Pécsett, a Kodályban.
Való igaz: a Kodályban egy koncert igazi élmény. És most jön a „no, de”! A koncertre járók tudják, hogy az a parkoló, amit a hangversenyteremhez terveztek, oly kicsi, hogy ott az központ rendezvényeire érkező autóknak egy bizonyos hányada fér csak el. Csak a jóhiszemű rendőröknek köszönhető, hogy a koncertek ideje alatt az egyébként tilos helyen várakozni kényszerült autósokat nem büntetik meg.
Egy élelmes „parkolóőr” a szomszédos élelmiszerdiszkont parkolójába „kiszorult” koncertre érkezőktől 300 forintot kér, mondván, hogy ez a parkoló csak az áruházba érkezők számára ingyenes. Aranyos!
A hangversenyterem parkolóját bővíteni nem lehet, mert jobbára áruház, Tudásközpont, kollégium foglalja el a helyet, keletről a Balokány-tó, délről a vasút. Nos, itt a megoldás: a parkoló déli részén egy minimális töltésen van egy villamosított vasúti sín. Ha itt kiépülne egy kulturált alkalmi megálló és ehhez csatlakozna egy fedett járda a hangversenyterem északi-keleti bejárójához, akkor megszűnne a parkolási gond, hisz egy erre a célra felújított, patyolattiszta csuklós villamos sok-sok embert ide tudna hozni.
Ez a villamos a Kodály Központ és a főpályaudvar között közlekedne, ahová a városi járatokkal mindenhonnan elérhető lenne ez a helyi járat. Sín van, villamos felsővezeték van, a soproni vagonfelújító üzem biztosan ki tudna állítani egy erre a célra méltó, egyteres kocsit. Például egy kombi villamost, a szükséglethez igazodó rövidebb kivitelben.
Mivel a Kodály Központ is jelentős állami támogatással működik, ezt a megközelítési módot is nyilván állami támogatással lehetne csak megoldani, mert a jelenlegi pécsi balos városvezetés csak a saját díjazásával van elfoglalva, a két év alatt semmilyen közcélú saját beruházása nem volt, azaz rájuk számítani sajnos nem lehet.
Az sem kizárt, hogy ezt a helyi közlekedési eszközt napközben, illetve reggel és munkaidő végeztével keleten Kozármislenytől, nyugaton az ércbányász lakótelepig meg lehetne hosszabbítani. Sín és felsővezeték adott.
dr. T. T.