Az újak árát is verik

2022.12.19. 20:50

Öreg vagy drága: kettészakadt a használtautó-piac

Az egy-két éves autókat akár az újaknál is drágábban kínálják, miközben a lista alján egyre öregebbek és lepukkantabbak sorakoznak, tovább öregítve a hazai autópark átlagéletkorát.

Szűcs Zsolt

Fotó: Csapó Balázs

 Bár a külföldről behozott használt autók aránya tavaly óta hónapról hónapra folyamatosan csökken, az összes hazai forgalmuk mégis megdönteni látszik a tavalyi rekordot: a Datahouse és a Használtautó.hu statisztikái és elemzései a november végéig mért számok alapján 830 ezer fölöttire becsülik az idei teljes eladási számot.

A coviddal induló, majd a háborúval tovább mélyülő világgazdasági válság, az ellátási láncok szakadásai, az alkatrészhiány, valamint a szállítási költségek drasztikus emelkedése lassan a szocialista tervgazdálkodás merkuros korszakát idézi: az új autók jelentős részére is hónapokat, a keresettebb típusokra pedig egy, de akár másfél évet is várni kényszerülnek a vevők. Amire a piac gyorsan reagált, így az egy év körüli, legfeljebb néhány tízezer kilométeres használt autókért már többet kérnek – olykor visszavásárlóként maguk az újautó-kereskedők –, mint ugyanabból a típusból az újakért.

Ám az üzletek zömét nem ebben a szegmensben kötik: a legnagyobb használtautó-portálon éppen ma kínált 76 919 járműből 42 839, azaz 56%-uk tíz, és ami ennél is rosszabb, több mint egytizedük húsz esztendősnél is öregebb. A listában 2726 baranyai autó szerepel, nagyjából ugyanezekkel az arányokkal.

Mindez azt jelenti, hogy a hazai utakon futó autók átlagéletkora a kerek húsz évvel ezelőtti még csak 11,7-ről 15 év fölé emelkedett – nemhogy fiatalodna, hanem egyre inkább elavul tehát az autóparkunk. Nem kis részben a magyar regisztrációs adó rendszerének köszönhetően, amely nem tesz különbséget az üzemanyag-fogyasztási normák között sem – kirívó példa, hogy egy vadonatúj hibridre magasabb az adó, mint egy Euro5-ös öreg benzinestre vagy dízelre. Így persze törvényszerűen tömegestül hozzuk át a határon a nyugaton már selejtezésre érett, sok nagyvárosból ki is tiltott, elmaradottabb emissziójú és rossz műszaki állapotú öreg járgányokat. Összességében azonban ezzel együtt is csökkenőfélben az import, és az elemzői előrejelzések 2023-ra további visszaesést várnak a külföldről behozott autók számában.


A négy favorit: Opel, VW, Suzuki, Ford

Az idén sem változott az elmúlt évek tendenciája, a legnépszerűbb márka a használtpiacon az Opel, a Volkswagen, a Suzuki és a Ford: csak e négyes kiszakítja a teljes forgalom 38%-át. A listát a két német vezeti: az év első tíz hónapjában 81 ezer Opel cserélt gazdát, ez 11%-os részesedés. A népautó sem sokkal marad el ettől, a 71 ezer eladott VW 10%-ot jelent. A Suzuki 60 ezer fölötti tranzakcióval és 9%-kal, a Ford 55 ezer átírással és 8%-kal veszi ki a részét a nagy négyes értékeiből. És csak érdekességként: a luxus kategóriát a Porsche vezeti 859 üzlettel, de 89 Maserati, 29 Bentley, 24 Ferrari és 7 Lamborghhini is új gazdára talált eddig az idén.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában