Baranyai körkép

2018.01.31. 17:30

Se ajtó, se ablak, és még a pénz is eltűnt

Sokasodnak a nyílászáró-felújítással kapcsolatos panaszok – a rendőrök és a fogyasztóvédők is óvatosságra intik a megrendelőket.

Wald Kata

Nyílászáró-felújítást ígérő vállalkozókra egyre több a panasz – szerkesztőségünknek is többen jeleztek problémákat, és a fogyasztóvédőkhöz is egyre többen fordulnak ilyen ügyekben segítségért.

Egy pécsi társasház lakóihoz egy, állításuk szerint nyílászáró-felújítással foglalkozó cég munkatársai azzal csöngettek be nemrég, hogy pályázati pénzt nyert az épület, ezért a bejárati ajtót kicserélnék – előtte azonban több tízezer forintos felmérési díjat kértek volna a lakóközösségtől, az összeget a megrendelés esetleges lemondásakor nem fizették volna vissza. A lakók még időben kiderítették: semmilyen pályázaton nem nyert az épület, gyanítják, át akarták verni őket.

A Baranya Megyei Rendőr-főkapitánysághoz – tájékoztatásuk szerint – ez idáig hasonló ügyben nem érkezett bejelentés. Ugyanakkor a jogsértések megelőzése érdekében javasolják, hogy ilyen esetekben a szerződéskötést megelőzően mindenképp érdeklődjenek a lakók a közös képviselőnél, hogy az adott lakóház nyert-e bármilyen korszerűsítéssel kapcsolatos pályázaton. – Nyílászárók cseréje, felújítása előtt érdemes utánajárni, milyen árban, milyen lehetőségekkel lehet azt megvalósítani. Ezzel elkerülhető az, hogy indokolatlanul magas „felmérési” díjat fizessen ki valaki – hangsúlyozták. Hozzátéve, hogy a vállalkozók a helyszíni felmérésért díjat nem számítanak fel, vagy igen alacsony összeget, amit megrendeléskor jóváírnak.

Előleget fizettek, számlát nem kaptak

Postaládákba bedobott cetliken, vagy házakhoz becsengetve is gyakran ajánlkoznak nyílászáró felújítására cégek, vállalkozók: egy baranyai kisebb településen egy magát ily módokon „reklámozó” egyéni vállalkozónak fizetett ki az állapotfelmérést követően a megrendelő 240 ezer forint előleget, amiről azonban számlát nem kapott, csak egy megrendelőlapot. A megbeszélt határidő közeledtével a vállalkozó rendszeresen haladékot kért – az új ajtó, ablak azóta sincs sehol, ahogy a pénzét is hiába követeli vissza a panaszos. Viszont kiderült: nagyjából kéttucatnyian vannak, akik ugyanígy a megrendelt, előre részben kifizetett munkára várnak, már hosszú ideje – eddig mindhiába.

Hat hónapos jótállást kell vállalniuk

A Baranya Megyei Fogyasztóvédelmi Egyesületnél is rendszeresek nyílászáró-felújításokkal kapcsolatos panaszok – tudtuk meg Horváth Lászlónétól, az egyesület elnökétől. – Fontos tudni, hogy bármilyen, 20 ezer forintot meghaladó, lakásfelújítással kapcsolatos munka esetében a vállalkozó köteles hat hónapos jótállást vállalni, a jogszabály szerint. Az is fontos, hogy a megrendelő csakis számla ellenében, annak átvételével egy időben fizessen – ha annak kiállítására a vállalkozó nem hajlandó, vagy halogatja annak átadását, az nem elfogadható – hangsúlyozta Horváth Lászlóné. A szerződést pedig minden esetben kellő alapossággal, az apró betűs részekre kiemelten figyelve kell áttanulmányozni.

Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!