adómentes is lehet

2020.09.29. 20:00

Fontos, hogy beszerezzük az eredeti kézikönyvet a veterán autóról

Nem minden veterán autó veterán autó. A járműnek több kritériumnak kell megfelelni, amit egy bizottság ellenőriz. Az OT-rendszám megszerzésével több kedvezményt kap a tulajdonos.

Zs. J.

Fotó: Laufer László

Minden évben nagy sikere van a Pécsen megrendezendő Nemzetközi Veteránjármű Találkozónak. A Oldtimer Club Pécs tizenegyedik alkalommal rendezte meg a veterántalálkozót nemrégiben, ahová minden évben a környék országaiból érkeztek vendégek. Az idei egy kicsit más volt, a koronavírus miatt a horvát, a szerb és a német autósok lemondták a részvételüket.

– Idén a találkozón közel 100 veterán jármű vett részt. Minden évben arra törekszünk, hogy Baranya csodálatos tájait megismerjék a vendégeink: voltunk Harkányban, Orfűn, most a svábok nyomába eredtünk, megnéztük a pécsváradi várat, Fekedet, Geresdlakot – mondta Mott János, az Oldtimer Club Pécs elnöke.

Ahhoz, hogy valakinek az autója oldtimer minősítést kapjon, annak több feltételnek is szükséges teljesülnie. Az alapkövetelmény: legyen minimum harmincéves a jármű. Fontos kritérium továbbá, hogy olyan állapotban és technikai felszereltsége legyen, mint ahogyan kigurult a gyárból. Az autóklubok szervizeiben végzik el a minősítést, ahol alulról, felülről átvizsgálják a kocsit a Magyar Autóklub, és a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége delegáltjai. Ha megfelelnek az elvárásoknak, a jármű megkaphatja az OT-rendszámot. Persze csak ha kéri a tulajdonos, és miért ne kérné, hiszen ezzel jogosult lesz arra, hogy az autó adómentes legyen. A veteránjárművet csak ötévente kell műszakira vinni, valamint kedvező biztosítást lehet rá kötni.

– A hozzáértő hamar kiszúrja, ha felnyitja a gépháztetőt, hogy a veterán jármű valódi-e, vagy átalakított. Fontos, hogy szerezzük be az eredeti kézikönyveket az autóról, hasonlítsuk össze, hogy valóban eredeti-e minden, valóban jó veterán autónk van – mondta Adamkó Rudolf, akinek három csodaszép, fakerekes Buickja van Taksonyban.

A legrégebbi fakerekes amerikai autót, amit 1922-ben gyártottak, egyik barátjától szerezte be, ahogy említette, elbartelezték. A karosszérián kívül az összes mechanikai elemet (motor, váltó, futómű) szétszedték és összerakták néhai édesapjával. Közel tízezer órát dolgoztak rajta, hogy az eredeti állapotba kerüljön a Buick.

– Buick-fan vagyok, szeretem az irodalmi részét is. Beszereztem az amerikai alkatrészlistát 1922-ből, természetesen eredeti kézikönyvem van, ahol leírják, hogy mit hogyan kell megcsinálni. Ha valamit nem tudok, akkor ezt fellapozom. Elmondhatom, az autóim olyan állapotban vannak, mint ahogy a gyárból kigurultak – tette hozzá Adamkó Rudolf.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!