2020.09.30. 07:53
Középkorú mozdonyok robognak a síneken
Az elmúlt hetekben több késés is volt a Pécs–Budapest vasútvonalon.
Dunaújváros, 2019. április 23. A Kárpát Vasút magántársaság Nohab dízelmozdonya vontatja szénnel megrakott kiszolgáló szerelvényét a dunaújvárosi kikötõbõl a Dunai Vasmûbe 2019. április 23-án. MTI/Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán
Arra voltunk kíváncsiak, átlagban hány éves mozdonyok közlekednek Magyarországon, illetve Baranyában.
Mint megtudtuk, naponta 500 mozdony és 300 motorkocsi szállítja az utasokat. A dízel és villamos mozdonyok átlagéletkora 42 év, a legidősebb 1963-ban gördült le a gyártószalagról. Budapest és Pécs között közvetlenül csak InterCity járatok közlekednek, amelyet 433-as (korábbi jelzés V43-as, beceneve Szili) sorozatú mozdonyok továbbítanak ingavonatként, vezérlőkocsival.
Egyes esetekben ezeken a vonatokon találhatunk 480 (Traxx) és 630 (korábbi jelzés V63-as, Beceneve: Gigant) sorozatú mozdonyokat is. A Dombóvár és Budapest közötti személyvonatokon szinte teljes egészében FLIRT motorvonatok közlekednek. Pécs és Dombóvár közötti személyvonatokon hétköznap 433-as sorozatú mozdonyok járnak vezérlőkocsival ingavonatként. Legáltalánosabban használt járművek a pécsi vonalon a V43-as mozdonyok, amelyeknek az átlagéletkora 43,6 év.
A Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatósága lapunkkal közölte, az elmúlt öt évben mozdonyvásárlásra nem került sor, de 2017-től a MÁV-START évente átlagosan 60 mozdonyt újított fel, megközelítőleg évi négymilliárd forint értékben. Míg mozdonyokat nem vásárolt a vasúttársaság, motorvonatokat igen. Mint írták, a motorvonatok a vontatóegységgel egybe épülő, több egységből álló járművek, így ezek kiváltják a különálló mozdonyt, illetve több kocsi beszerzését. Idén megérkezett a 123 darabos FLIRT flotta második, 63 darabos megrendelése, valamint 2020-ban állt forgalomba az első két KISS motorvonat, amelyből összesen nyegyvenet vásárol a vasúttársaság. Zs. J.