közlekedési anomália

2020.10.26. 16:30

Alaposan átalakítaná a parkolási rendszert a pécsi városvezetés

Új parkolási rendszer bevezetését tervezi a pécsi önkormányzat. A jelenleg érvényes parkolási szabályokat 2011-ben, az előző városvezetés idején alkotta meg az önkormányzat, eredetileg azzal a céllal, hogy a belváros és a világörökségi területek forgalmát csillapítsa. Az elmúlt 9 évben a rendeletet többször módosították, a szabályozás szövege emiatt ma már nehezen áttekinthető lett.

bama.hu

Az önkormányzat által szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény szerint a forgalomcsillapított övezetek forgalma az évek alatt jelentősen megnőtt, így a parkolási rendszer már nem szolgálja az eredeti célokat.

A városvezetés – bevallása szerint – teljesen új rendszert alakítana ki. Az önkormányzat áremelés helyett szemléletváltást sürget, mint a közleményből kiderül, a közös értékek védelme fontosabb, mint az egyes emberek kényelme. Ezért a cél az, hogy a forgalomcsillapított övezet gépjárműforgalma valóban korlátozott legyen, és a belvárosi parkolók működtetésére vonatkozó szabályok a közösségi, illetve a környezetbarát egyéni közlekedést, ezzel egy zöldebb város kialakítását ösztönözzék.

A városvezetés szeretné, ha a szabályozás szövege egyszerűbb, a rendelet áttekinthetőbb lenne, és a kedvezményeket szigorú szabályok alapján ítéljék meg. Kiemelt cél, hogy a parkolási rendszer átalakítása ne díjemelés legyen, éppen ezért a behajtási engedélyek és a parkolás díjai változatlanok maradnak, vagy csökkennek.

A legfontosabb változások a korlátozott forgalmú övezetekben, ahol a cél, hogy minél kevesebben hajtsanak be:

- Az övezetet eseti jelleggel, alkalomszerűen használók számára fontos változás, hogy megszűnik az egy órára szóló behajtási engedély, csak teljes napra szóló engedély váltható.

- Megváltoznak azonban a korábbi kedvezményezetti kör lehetőségei: csak a közérdekű feladatokat ellátó, a város működését biztosító szervezetek kaphatnak kedvezményeket, amelyeket a rendelet rögzíti, így azok megadása nem függ egyéni döntéstől.

- Megszűnik az összevont behajtási és parkolási engedély.

- Engedélyt csak a szervezet tulajdonában álló gépkocsira lehet, övezetenként külön-külön megvásárolni, magánszemélyeknek az összevont kedvezményes bérlet nem lesz elérhető.

- Az órával ellátott, feladatalapú engedélyek megmaradnak, itt a felhasználók közé visszakerülnek a nappali szociális ellátást végző szervezetek, valamint bekerülnek a hajléktalanokkal foglalkozók és a védőnők.

- Az övezetet rendszeresen használók, mint az itt lakók, itt tanulók élete nem változik meg.

- Nem változik a behajtási engedélyek ára, és az övezet iskoláiba, óvodáiba járó gyermekek szállítására vonatkozó szabályok is változatlanok maradnak.

A legfontosabb változások a parkolóövezetekben:

- Megszűnik a csak az I. övezetre vonatkozó parkolási bérlet. A mindkét övezetre érvényes, összevont parkolási bérlet ára csaknem ötödével (190 ezerről 160 ezer forintra) csökken.

- Nem változnak meg az övezetek, változatlan marad a parkolójegyek ára, és a II. övezetre szóló bérlet ára is ugyanannyi marad, mint eddig.

Ez még nem minden, az önkormányzat társadalmi egyeztetést indít a tervezett átalakításról. A rendelettervezet szövegét elküldték a témában érintett pécsi közigazgatási és civil szervezeteknek, és feltöltötték a gov.pecs.hu weboldalra, ahol mindenki elolvashatja és véleményezheti. Az észrevételeket, javaslatokat november 6-ig várják, a beépíthető javaslatokkal kiegészített új parkolási rendeletről várhatóan még idén dönt a közgyűlés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!