időben kell foglalni

2021.07.20. 17:30

Jégkár: nem biztos, hogy távoli az őszi-téli időpont a javításra

Türelmesnek kell lenniük azoknak a járműtulajdonosoknak, akiknek autóját az elmúlt hetek jégesői megrongálták, ugyanis százával jelentkeztek már az első, június 25-i jégvihar után is az autósok a karosszérialakatosoknál, ez pedig azóta, a július 9-i vihar által megrongált autókkal természetesen tovább halmozódott.

Zs. K.

Fotó: Shutterstock

Mint köztudott, az autókon keletkezett jégkár megjavítására csak a casco biztosítás fizet, de abból is több ezer van az országban, akik most bejelentkeztek a biztosítókhoz, illetve a javítókhoz.

A jég okozta horpadást többféle technológiával tudják megjavítani a szakemberek, a legtöbben a hagyományos lemezkiegyenlítős, fényezős technikát vállalják, ennél azonban az úgynevezett PDR, más néven fényezés nélküli horpadásjavítás sokkal hatékonyabb, és 30 százalékkal olcsóbb (melyet nyilvánvalóan a biztosítók is tudnak). Erre azonban az országban mindössze alig félszáz javító szakosodott.

– Nem csak országszinten, hanem világszinten is ritka a profi javító, aki komplex szerszám rendszerrel az ország, vagy Európa bármely pontján meg tud jelenni. Aki nem ezzel foglalkozik nap mint nap, nem ez a tevékenységének a fő profilja, az nem fogja sem olyan gyorsan, sem olyan minőségben elvégezni a javítást – mondta lapunknak Dékány Norbert, a pellérdi Dent Impact Kft. tulajdonosa. A fényezés nélküli karosszéria javításra szakosodott céget is megrohamozták az elmúlt hetekben az ügyfelek, és idénre már tele vannak munkával, sőt a jövő év egy része is foglalt. Persze a szakember kiemeli, ők több autóházzal leszerződtek, az üzleti lojalitás pedig azt kívánja meg, hogy először azokat a partnereket szolgálják ki, akik egész évben biztosítják számukra a munkát.

– Ha csak hónapokkal későbbre kap valaki időpontot az autójának megjavítására, akkor azt érdemes elfogadnia, hiszen gondoljunk bele, egy jégvert autó javítása egy-két naptól akár egy-másfél hétig is eltarthat attól függően, hogy mekkora kár keletkezett a lemezeken. Egy, a mostaniakhoz hasonló jégesőnél pedig 15-20 perc leforgása alatt több száz autó sérülhet meg. Ha vándorlunk javítóról javítóra, akkor könnyedén megtörténhet, hogy az első időpont, (amit túl távolinak találtunk) bizonyul a legkedvezőbbnek, mire azonban visszatérve hozzá lefoglalnánk, akkorra már az a dátum el is kelt, és még két hónapot kell várni az újabb szabad kapacitásra – magyarázta Dékány Norbert.

Ilyen sűrűn Magyarországon 15-20 éve nem voltak ekkora jégesők, mint az elmúlt időszakban, így óriási mennyiségű autó sérült meg. A kárfelmérők az elmúlt hetekben láttak olyan két hónapos autót, amely szinte totálisan javíthatatlanná tette a karosszériát, hiszen nem hogy a szélvédőt, hanem még a műszerfalat is kiverte a jég.

– Minden becsapódási pontnál nyúlik az anyag, ami egy-két sérülés esetén nem gond, de ha egymásba érnek a jégverések, akkor olyan többletanyag keletkezik, hogy az fizikailag alkalmatlan lesz a javításra, vagy ha mégis, akkor fényezés nélkül nem lehet megoldani, és van, hogy elkerülhetetlen az elemcsere – fogalmazott a szakember. Érdekesség, hogy nem mindegy a gyártmány sem, a tapasztalatok szerint ugyanis a távol-keleti autók lemeze sokkal nehezebben javítható, mint egy európai modelleké. Ez persze nem befolyásolja a megbízhatóságukat, vagy a biztonságot, de – feltételezhetően az anyagösszetétel miatt – nehezen, vagy olykor csak fényezéssel javítható a horpadás rajtuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!