2022.10.25. 10:27
Lassan itt az idő: bár drágább és lassabb, ne a gumicserén csússzunk el!
Az autógumik sem maradtak ki a hatalmas áremelkedésből, és a jobb műhelyekben napok helyett heteket várhatunk a szokásos téli/nyári cserére is. De semmiképpen se ezen spóroljunk, csúszós, hideg úton a jó gumi a túlélést jelentheti!
Fotó: Huszár Gábor
Ha a tanácsot sajnos nem is mindenki fogadja meg, hiszen hazánkban a KRESZ sem teszi kötelezővé, azt biztosan minden autós kívülről fújja, hogy tartós 7-8 fok alatt téli gumira kellene váltani. A nyári és téli abroncsok összetétele, rugalmassága, így tapadása különbözőképpen alkalmazkodik az út- és hőmérsékleti viszonyokhoz; és a statisztikák is igazolják, hogy a téli gumi kritikus helyzetekben baleseteket segíthet elkerülni.
Az energiaárak a gumiiparban fokozottan érvényesülnek, így biztosan nem javítja a még hezitálók döntését, hogy a ma leggyakoribb 14-15-16 colos méretkategóriában a tavalyi árak csaknem másfélszeresére készülhetünk. Kováts Zoltán, a Pécsett két gumiszervizt is működtető Marso Mecsek Kft. ügyvezetője típuspéldaként két népszerű méret árát kiragadva igazolja, hogy egy 175/65/14-es „átlag” abroncsot 13 helyett 20, míg a 205/55/16-ost 18 helyett 26 ezerért szerezhetünk most be. Ráadásul a szakemberhiány a gumis műhelyekbe is begurult: hiába lenne elegendő beállóhely és felszerelés, az immár előírt szakképzettségű gumijavítók hiányában a korábbi néhány napról sokhelyütt néhány hétre nőtt az előjegyzési idő.
Visszatérő kérdés, hogy újat, használtat vagy futózottat-e. Utóbbit a szakértő lendületből elveti, mondván, személyautókra ez ma már nem is létező opció, nagyobb haszonjárművekre készülnek csak ilyen gumik. A használtat is kizárólag akkor javasolja, ha új autó vásárlása miatt adja el valaki, és az állapota még mindenben megfelelő. És fontos, hogy mindig felfújt állapotban ellenőrizzük, a felni nélküli használt gumikon az esetleges hibák jó része laikus szemmel biztosan nem felfedezhető.