A biztonság ára

2024.04.10. 20:00

Mohácson sokkal olcsóbbak a zebrák? Hogy is van ez?

A Pécstől negyven kilométerre fekvő kisvárosban a vármegyeszékhelyhez képest töredék összegből oldják meg a gyalogosátkelőhelyet biztonságossá tételét.

Bóka Máté Ciprián

A minap számoltunk be arról, hogy a pécsi önkormányzat 40 millió forintot költ el egy alig 10 méteres zebrára a Kürt utca északi végén, ahol még 15 méteres üvegfalat is építenének. A baloldaliak a pénzköltést egy külön videóban igyekeztek megmagyarázni, de továbbra is szkeptikusak a pécsiek, hogy miért kerül egy gyalogátkelőhely létesítése egy pécsi garzonlakás árába. 

De már három évvel ezelőtt sem volt olcsó egy meglévő pécsi zebra átalakítása, hiszen egy akkori városházi sajtóközleményből kiderül, hogy egy nagyjából 20 méteres gyalogátkelőhely modernizálása 16 milliót költöttek el Péterffyék. Akkor ebből a pénzből három darab új, 10 méter magas közvilágítási lámpaoszlopot állítottak fel, és azokba hét LED-es lámpát helyeztek el a zebra megvilágítására. Ezek mellett még a burkolatba helyeztek el villogó fényeket. 

Pécsen Péterffyék azzal számolnak, hogy átlagosan 30-35 millióba kerül nekik egy egy ilyen munka. A minap pedig egy újabb csomagot terjesztettek az illetékes bizottság elé, amiből az derült ki, hogy további 9 darab gyalogátkelőhelynek csak a megterveztetése 19 millió forintba kerül, vagyis zebránként több mint kétmilliót költenek csak a tervezésre. Erre állítólag a költségvetésben különítettek el pénzt, ugyanakkor nem világos továbbra sem, hogy miként hoztak össze 16 milliárdos adósságállományt, ha ilyen kiadásokra is van forrás a kasszában. 

A Mohácsi Újság.hu ugyanakkor nemrég arról számolt be, hogy március végéig várták a helyiek arra vonatkozó javaslatait, hol épüljenek okoszebrák a városban. A mohácsi képviselő-testület döntött arról, hogy öt ilyen létesítményt alakítanak ki, várhatóan összesen bruttó 17, 5 millió forintból. Egy gyors fejszámolást követően tehát Pécstől alig 40 kilométerre fekvő Duna-parti városban töredékébe kerül egy-egy okoszebra kialakítása, hiszen amíg Pécsen átlagosan 30-35 milliót, vagy ahogy 2021-ben 16 milliót költenek erre, addig Mohácson 3,5 milliót áldoznak egy-egy ilyen feladatra. Természetesen nem kizárt, hogy más a műszaki tartalom, de az is elképzelhető, hogy csillogó üvegkerítést sem építenek. Mindenesetre mohácsi fejlesztések is éppúgy közlekedésbiztonsági célokat szolgálnak, hiszen az okoszebra kialakításával az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észlelhetik a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!