A női testről és lélekről​

2018.03.10. 11:30

„Utazás a méhem körül... és tovább” – Kísérleti előadásról beszélgettünk

„Utazás a méhem körül... és tovább” címmel kísérleti színházi előadást készített Hágen Zsuzsa, öt hölgy és egy férfi alkotói közreműködésével, a szülés misztériumáról, a nőiségről, tánccal, költészettel, selyemre festett képekkel, különleges zenével és énekkel. Az előadásról és üzenetéről a rendezővel beszélgettünk.

Mészáros B. Endre

– A formabontó színházi próbálkozások kedvelői jól ismerik, hiszen több alkalommal is alkotott már sajátos táncjátékokat. Miért és hogy született ez a produkció?

– Először csak ötletként felmerült bennem, hogy Melegh Andrea festett selymei, mint előadásdíszletek, milyen egyedi atmoszférát teremthetnek, aztán adta magát minden. A selyem ugyanis nagyon a nőiességről szól, ehhez jött a tánc, a zene, az ének és a szöveg, hogy az Utazás a koponyám körül mintájára a női lélek és test sajátosságait emelje ki.

– Kik voltak a társai az alkotó folyamatban?

– A szövegeket Füsti Molnár Évával közösen gondoltuk ki, a zenét, éneket Felcser Judit készítette, a mozgást, táncot egyéni jellegünkkel, tudásunkkal, improvizációkon keresztül hoztuk létre. Markó Éva főként a flamencó elemeit, dinamikáját használta, jómagam a kortárstáncból táplálkoztam. Horváth Réka, a lányom, az új generációt képviselte az ének és tánc kialakításában, Melegh Andrea pedig a díszletet komponálta meg, és ő is szerepel a darabban.

– Jól tudom, hogy volt már ősszel ebből egy bemutató?

– Igen, a szülészeti és nőgyógyászati klinikán rendeztünk egy jótékonysági előadást. Ám ez egy továbbfejlesztett változat, és már egy férfi, Bognár Csaba, a pécsi Playback Színház vezetője is játszik benne. Péntek este a Janus Egyetemi Színházban mutattuk be az új résszel bővült változatot, melyben megnyilvánulhatnak a női lét további, fájdalmas, örömteli, igaz arcai a férfihoz való viszonyulásokon keresztül.

– Kiknek szól ez a darab?

– A nőket mélyen megérintette az őszi bemutató, a férfiak pedig rácsodálkoztak, mert ezeket az érzéseket egyetlen hölgy sem tudja pontosan feltárni társának.

– Közben készül már valami újabb terve is?

– Van egy mozgásműhelyem, ahol a Rékával közösen vezetett kontakt tánc a sláger, melynél két embernek a fizikai kontaktusa révén jönnek létre a mozdulatok. Az egyik legemberibb, gyógyítóbb táncfajta, mert egyensúlyt, érzékenységet, rugalmasságot fejleszt két vagy több ember között. Így a következő tervem, hogy ezt a technikát párterápiaként is alkalmazzam.

– Van olyan időszak, hogy nem táncos és színházi ötletek foglalkoztatják?

– Olyankor festek, énekelek, feszültség-levezető meditációs folyamatként. Ezt az élményt az improvizációs tánccal egyetemben szintén igyekszem továbbadni művész társaimmal közösen „Művészetekbe merülő” címmel, hogy erőt, hitet adjunk embertársainknak is.

Táncos múlt

Hágen Zsuzsa 1967-ben született Pécsett. Néptáncos volt a KISZÖV együttesben, profi táncos a Budapesti Népszínházban, a Közép-Európa Táncszínházban, és a Duna Művészegyüttesben. Kijárta a Hannoveri Kortárs Tánciskolát, az MTE-n koreográfus, majd táncpedagógus diplomát szerzett, gerincterapeutának is tanult. A PTE-n a mentálhigiénés szakot végezte el. Az óvodásoktól a felnőttekig vezet tánc, lélektani, művészeti kurzusokat. Réka (21) lánya az ELTE-n magyar-ének szakos, és táncpedagógusnak készül, Csenge lánya (22) pedig Svédországban emberi jogokat tanul.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!