Közélet

2014.07.08. 11:17

Közel 150 milliót adnak a pécsiek az önkormányzati lapokat kiadó cégnek

8,6 millió forintos mínusszal zárta a 2013-as évet a Pécsi Kreatív Központ Kft., a PécsMa.hu és a Pécsi Hírek kiadója. Az önkormányzati cég stílusváltás, leépítések és a PécsTV kiszervezése után sem a piacról él, hanem jórészt a pécsiek adóforintjaiból.

Gűth Ervin (Dunántúli Napló)

Kapitány Gergely, egykori HírTV-s újságíró, Páva Zsolt volt tanácsadója, két éve vezeti az önkormányzati médiát. A Pécs Holdinghoz tartozó Pécsi Médiaközpontról a frissen kinevezett ügyvezető 2012 júniusában úgy nyilatkozott lapunknak, hogy sokkal inkább a piacról szeretnének majd megélni.

Úgy tűnik, ez még várat magára, tavaly is csak a 146.5 millió forintos városi támogatás tette lehetővé a működést. A Pécsi Kreatív Központra átnevezett cég tavaly, azaz Kapitány ügyvezetőként töltött első teljes évében, így is –8,6 millió forint adózás utáni eredményt könyvelhetett el, mérlege tehát mínuszos. Egy évvel korábban még 24 millió forintos adózás utáni eredménye volt a Pécsi Médiaközpontnak. Kapitány megbízása kezdetén az átszervezést, létszámleépítést részben az indokolatlanul túlméretezett, a gyártási költségeket, kapacitásigényeket és a nézői, olvasói, valamint értékesítési mutatókat figyelmen kívül hagyó, azokat nem követő működési szerkezettel indokolta. Munkájáért 2013-ban havi bruttó 828 ezer forintot kapott, azaz foglalkoztatása kb. 1 millió forintba került havonta a cégnek.

Az önkormányzati média átalakítása több lépésben történt. A leépítések mellett új munkatársak érkeztek, a közéleti anyagok között megjelentek fideszes politikusok imázsanyagai, és megerősítették a bulváros vonalat a PécsMa.hu és Pécsi Hírek felületein. A spórolás jegyében a Pécsi Médiaközpont kiköltözött a Rákóczi úti irodákból a Király utcába, és 2013 októberétől a PécsTV ügyvezetői feladatait sem Kapitány Gergely látja el.

Az újság üzletágnak a tavalyi évben összesen 57,8 millió forintos, míg az online üzletágnak 3,4 millió forintos bevétele volt. A legnagyobb kereskedelmi bevételt (81 millió forint) a kiszervezett tévés üzletág hozta. Az összes értékesítési bevétel az előző évhez képest összességében 18 millió forinttal csökkent. A cég üzleti beszámolójából az is látható, hogy az anyagköltségeket (nyomda, terjesztés, internetszolgáltatás) is csak alig tudják fedezni a megmaradt üzletágak reklámbevételei. Bár kétségtelen, hogy nagyon jó nyomdai árat sikerült kialkudni, ha hetente valóban 73 ezer példányban terjesztik a városban a Pécsi Híreket. Ugyanis, az újság hozzávetőleges paramétereire szóló, hozzánk beérkezett legjobb nyomdai (nettó) árajánlat is majdnem 170%-a volt a Kapitányék által tavaly kifizetett 36,9 millió forintnak.

Pávának régen fontosak voltak az adatok

Elképzelhető, hogy azért nem sikerült a piac felé nyitni, mert az önkormányzati média olvasottsági, látogatottsági adatai nem nyilvánosak, és a nyomtatott példányszámuk sem auditált. Azaz sem a hirdetők, sem az adófizetők – vagyis a kiadványok pénzelői – nem tudhatják a mutatókat. Érdeklődésünkre sem árulta el ezeket az ügyvezető, és a fenntartóhoz irányított minket.

Az információszabadságról szóló törvény szerint köz­érdekűadat-igénylésünkre a Pécs Holdingnak 15 (+15) munkanapon belül kell válaszolnia. Az önkormányzati média sosem szerette a hatékonyságát nyilvánossá tenni: 2008-ban a szocialista városvezetéstől éppen Páva Zsolt kért hiába hasonló adatokat. A pécsi online médiáról reprezentatív felmérés utoljára 2013 végén készült, akkor toronymagasan a BAMA.hu nyert, aminek az auditált látogatottsági adatai amúgy is nyilvánosak. A Dunántúli Naplónak – a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség tagjaként – az adatai szintén nyilvánosak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!