Közélet

2016.10.10. 08:08

Nem a kukásautók miatt van dugó

Az őszi útfelújítások és a különböző közmű-rekonstrukciók tovább nehezítették az alaphelyzetből is nehézkes közlekedést a reggeli csúcsforgalomban Pécsett, azonban több olvasónk szerint ezt csak tetézi a kukás­autók lassú araszolása a reggeli órákban.

Hajdu Zsolt (Dunántúli Napló)

Több olvasónk is arra panaszkodott szerkesztőségünknek, hogy a reggeli csúcsforgalomban a kukásautók pont a legforgalmasabb utcákban – mint a Rákóczi, a Felsővámház, a Váradi Antal, illetve a belvárosi iskolák környékén – dolgoznak, ezzel jelentősen lassítják a forgalmat, gyakorlatilag még nagyobb torlódást okoznak. Lapunk kérdésére Lóczi Szidónia, a Biokom sajtófelelőse elmondta, nem általános, hogy a kukás­autók éppen ebben az időszakban a belvárosban dolgoznak.

– A reggeli csúcs hétköznapokon Pécsett fél 8 és fél 9 között zajlik, ekkor a legjelentősebb a forgalom az oktatási intézményekbe és a munkahelyekre való eljutás miatt. Mind a járattervezéskor, mind a kocsik indulásakor figyelembe vesszük ezt, ezért a járatprogramot úgy állítottuk össze, hogy ebben az időszakban ne közlekedjenek a pécsi belvárosban hulladékszállító járművek. A járatok ez alapján 6 órakor indulnak el a telephelyről, a reggeli csúcsidőszakban a kocsik a történelmi belvároson kívül gyűjtik a hulladékot – hangsúlyozta Lóczi Szidónia.

Azt is megtudtuk, előfordul, hogy a szabálytalanul kihelyezett hulladékok vagy a szabálytalanul parkoló autók, közműrekonstrukciók miatt a járművek a tervezetthez képest csúsznak, ezért később érkeznek az adott belvárosi területre. Ugyanakkor reggel 6 óra előtt a hulladékgyűjtők nem indulhatnak el, mert a szolgáltató tiszteletben tartja a lakosság pihenését is.

Elengedik a feltorlódott autókat

A napi tapasztalatok alapján a Biokom szolgálatvezetői felhívják a sofőrök figyelmét, hogy munkavégzés közben a kukásautóknak minden esetben az út szélén kell haladniuk úgy, hogy minél kevésbé akadályozzák a közúti forgalmat.

Amennyiben a dolgozók azt tapasztalják, hogy több gépjármű feltorlódott munkavégzés közben a teherautó mögött, valamint módjukban áll félreállni és elengedni a forgalmat, akkor ezt minden esetben megteszik, külön kérés nélkül is.

Ezen túlmenően, bizonyos helyzetekben jelzésekkel is segítik a dolgozók a gépjárműveket az előzésben vagy a kikerülésben.

A tapasztalatok és a visszajelzések szerint ezt a segítséget a közlekedők szívesen veszik, hálásak érte, hiszen így sokkal gyorsabb a haladás.

A buszos cégtől nem érkezett panasz

A Tüke Busz Zrt.-vel folyamatos kapcsolatban áll a Biokom, a tapasztalatok szerint a buszos cégtől nem érkeznek panaszok a kukásautók mozgásával, munkavégzésével kapcsolatban.

Lóczi Szidónia, a Biokom sajtófelelőse elmondta, a hulladékszállítás operatív irányítása és a buszok forgalomirányításáért felelős csoportja folyamatos kommunikáció­ban áll egymással. A Mobilitási Központ – amely szintén a Biokomhoz tartozik – felel a tömegközlekedés zavartalan lebonyolításáért, így szükség esetén a hibát vagy a különböző észrevételeket azonnal jelzik egymásnak, ezáltal rövid idő alatt, összehangoltan tudják megoldani a felmerülő problémákat.

Ez természetesen vonatkozik a téli időszakban a hókotrók munkájára is, itt is folyamatos az egyeztetés.

Korszerűek

A lakossági hulladékszállítást jelenleg 19 gépjármű végzi, az egyéb konténeres hulladékot pedig további 10 teherkocsi szállítja el naponta Pécsett, a műszak reggel 6 órakor kezdődik és délután kettőig tart.

A szolgáltató a közelmúltban egy elektromos kukásautó tesztelését is megkezdte, erről lapunkban is beszámoltunk. A gyártó véleménye szerint az elektromos hajtás évente több milliós megtakarítást is jelenthet az üzemeltetésben, annak ellenére, hogy a beszerzési árak ma még magasabbak. Ezek azonban az e-tehergépkocsik elterjedésével alacsonyabbak lesznek. A Scania alvázra épített kukásautó hatótávolsága 130–150 kilométer, maximális sebessége 80 km/h, töltési ideje 6 óra, az elektromotor teljesítménye 160 kW. Az elektromos hulladékszállító halk, így kevésbé zavarja a lakosságot, alkalmazása nem jár károsanyag-kibocsátással.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!