Közélet

2016.12.08. 16:24

Jön az elektromos közbringa

Elektromosközbringa-rendszert alakítanak ki Pécsett. Első körben a klinikai tömb és az orvosi kar, illetve a Zsolnay-negyed között lehet majd biciklit kölcsönözni.

Babos Attila

A remélt Zöld fővárosi cím megszerzésében is fontos lépés lehet az Pécs számára, hogy elektromosközbringa-rendszert alakít ki a tervek szerint jövőre az önkormányzat. Ennél is fontosabb, hogy mindez nagy hatással lehet hosszú távon a levegő tisztaságára, az életminőségre, a közlekedés fejlesztésére, az egészségmegőrzésre. A fejlesztéshez partnerként a Pécsi Tudományegyetem is csatlakozik.

Az e-közbringa-rendszer kialakítását célzó európai uniós (TOP-) pályázat benyújtásáról tavasszal szavaztak, a pénzt nyáron nyerték el, de a mai közgyűlési ülésen ismét napirendre tűzik a kérdést. Az üzemeltetésről négyoldalú együttműködési megállapodást kell kötnie ugyanis a pécsi önkormányzatnak, a PTE-nek, a leendő üzemeltetőnek, a Biokomnak, illetve a pályázatért felelős Pécsi Városfejlesztési Zrt.-nek.

A megvalósítás első üteme jövőre kezdődhet. Most az alaprendszert építenék ki, de a PTE segítségével rögtön bővítenék is. A város a tervezetten több ütemre osztott fejlesztés első ütemére bruttó 180 millió forintot nyert el az uniós pályázaton. Az önkormányzat hét közbringaállomást alakít ki a klinikai tömb és a Zsolnay-negyed között, ahhoz további hárommal csatlakozhat a PTE (lásd keretes írásunkat). A pályázat keretében hetven PEDELEC típusú e-biciklit lehet majd kölcsönözni. A gyűjtőállomásokon túl több mint száz ponton alakítanak majd ki dokkolóhelyeket. A gyűjtőállomások be lesznek kamerázva, s a szükséges áramot napelemekkel is biztosítják majd.

Mindig lennie kell kölcsönözhetőnek és szabad helynek is

A ma szavazásra bocsátott előterjesztés szerint a program megvalósításához az állomások kialakításán és a szükséges számú elektromos kerékpár megrendelésén túl szükség lesz a biciklik szállítására alkalmas jármű beszerzésére, de diszpécser- és üzemeltetési központ kialakítására is. Utóbbiakat a leendő üzemeltetőnél, a Biokomnál rendezhetik be.

Az ő feladatuk lesz azonosítani a felhasználókat, nyomon követni az utazásokat, figyelni, hogy a gyűjtőállomásokon hány szabad kerékpár található, mennyi az üres dokkoló. Mindemellett az üzemeltetést szolgáló szoftvert és weblapot is üzemeltetik, szükség esetén fejlesztik majd. Ők fogják értékesíteni a bérleteket, legyártatni a kölcsönzéshez szükséges kártyákat, valamint az állomások közötti kerékpárszállításról is gondoskodni szükség szerint. A működés során ugyanis arra is készülni kell, hogy a kerékpárok eloszlása térben és időben is egyenetlen lesz, ezek kezelését végzi majd az újraelosztó rendszer, biztosítva, hogy minden állomáson legyenek egyszersmind felvehető kerékpárok és szabad dokkolóhelyek is.

Tíz helyszín

Az önkormányzat hét helyszínen hoz létre állomásokat. A tengely egyik végpontján, a PTE Janus Pannonius Klinikai tömbjénél s a másikon, a Zsolnay-negyednél. A Barbakánnál lesz a nyugati településközponti, a Széchenyi téren a tengelyközépponti, a Hal téren, a Konzum mellett a tömegközlekedési csomóponti, a Búza téren a keleti településközponti, a 48-as téren pedig az egyetemi campus és a Tudásközpont elérését szolgáló közbringaállomás. A PTE saját beruházásban további állomásokat alakíthat ki, előreláthatólag a POTE előtt, a Szántó Kovács János utcában és a Boszorkány úton, illetve bővíti a 48-as téri állomást.

Címkék#Pécs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!