Közélet

2013.11.20. 10:50

Hatalmas felüljáró helyett épült a pécsi alagút

Azon lehet vitatkozni, hogy a pécsi Kálvária-dombot átszelő alagút mennyire szép. A hasznossága viszont elvitathatatlan. Az építmény kevés újabb befektetéssel lehetne sokkal szebb, ám azzal kifejezetten jól jártunk, hogy nem az első tervezet valósult meg, ami egy hatalmas beton felüljáró lett volna.

Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)

A hetvenes években még a történelmi belvárost körülvevő fal mellett kívülről végig régi kis házacskák sorakoztak, és a Hunyadi út jobb oldalán, a mai alagút bejárata helyén is két ház állt. Ahol pedig most lépcsőn, gyalogosan lehet átvágni a Kálvária-dombon, ott a nyolcvanas évek elején egy igen meredek, 18 fokos lejtésű macskaköves út vezetett át. Ez az út a mai szervizút nyomvonalában haladt tovább az Ágoston tér felé – tudtuk meg az alagút egyik tervezőjétől, Dévényi Sándor építésztől. Aztán jött a nagy gondolat, a belváros forgalmát tereljék a falakon kívülre, így született meg egy körgyűrű ötlete, a mai Klimó–Rákóczi–Kálvária–Aradi Vértanúk útjának kialakításával, az alagút közbeiktatásával – mondta el Kistelegdi István, a másik tervező építész.

Arra azonban már kevesen emlékeznek, hogy eredetileg egy nagy fővárosi építőipari cég akart ide hatalmas felüljárót építeni, mely a domb tetején egy hét méter mély vágatból indult volna, a Hunyadi út fölött átívelve 23 méter szélesre és 120 méter hosszúra tervezték. Beton oszlopokkal a belváros fölé emelkedett volna, lóherelevél alakzatban a lehajtó sávokkal. Hatalmas vita alakult ki a két elképzelésről, lobbicsoportok jöttek létre, s végül azért döntöttek az alagút mellett, mert a műemlékvédelem is ezt pártolta, mondván, hogy kevésbé rombolja az összképet, arról nem beszélve hogy csaknem fele annyiba került, mint egy felüljáró.

Az alagút 1983–1985 között épült meg a Bányászati Aknamélyítő Vállalat kivitelezésében, 97 méter hosszan tízezer köbméter földet termeltek ki a munka során. Bevágtak a dombba egy széles csatornát, elkészítették a kibetonozott két oldalfalat és a födémrészt három ütemben, majd újra földet vittek az összedolgozott betonalkotmány tetejére.

Kistelegdi István építész úgy összegzett, ma is ugyanígy csinálna mindent, ahogy akkor, de sokkal jobban ragaszkodna a díszítő elemek elkészítéséhez.

Megnyílhatna egy gyalogút is a várfalon át

Az alagút két bejáratát eredetileg úgy tervezték, hogy Zsolnay-kerámiával burkolják be, sőt, két-két kőoroszlán is állt volna ott, de költségkímélő okokból a díszítő elemeket kihagytak a beruházásból. A tervezők szerint jelentősen javítaná a közlekedési objektum kinézetét a két, mintegy méter széles, háromnegyed környi felület Zsolnay-díszburkolata, mindezt azonban az elmúlt három évtized során senki nem tartotta fontosnak, holott kis befektetéssel jelentősen javítani, úgymond „pécsiesíteni” lehetne így az alagút összképét.

Volt a tervezőknek egy másik közönségbarát céljuk is. A Papnövelde utcai Modern Magyar Képtártól egy hangulatos gyalogutat lehetne indítani a várfalon át, az alagút tetején, a Kálvária-dombon keresztül, a Péter utcán fel a Pálosok templomáig. Itt is csupán egy apró utólagos beavatkozás szükséges: egy gyalogos kapuval kellene átvágni a történelmi városfalat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!