Közélet

2009.03.05. 11:07

Nem mindig gyorsabb az elsőbbségi levél

Időnként személyesen vagy ismerőseink révén találkozunk azzal a jelenséggel, hogy a postán feladott küldemények nem érkeznek meg időben. Ez igen bosszantó, s olykor akár komoly hátrányokat is okoz valamelyik félnek.

Cseri László

Fontos levelet adott elsőbbséggel postára egy csütörtöki napon egy pécsi ügyvéd, akinek Budapesten tárgyalása volt a következő hét keddjén. A bíró a dokumentumokat csak a tárgyalás napján kapta meg.

A postai szolgáltatások minőségi követelményeiről szóló kormányrendelet mindössze 85 százalékban határozza meg azt az arányt, amely a feladást követő másnapi teljesítésre kötelezi a Magyar Postát. A feladó tehát nem tudhatja, hogy a pluszpénzéért a 85-ös vagy a 15 százalékos csoportba kerül-e. Miután naponta Magyarországon átlagban százezer feletti az elsőbbséggel elküldött levelek száma, a jogszabály szerinti arány figyelembevételével 15 ezer küldemény nem ér oda időben a címzetthez.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Küldeményválogatás Pécsett, az Indóház téren – Naponta országosan százezer feletti az elsőbbségi levelek száma
[/caption]Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta, hogy az elsőbbségi levelek sorsát egy a postától független szervezet, a Nemzeti Hírközlési Hatóság kíséri figyelemmel, és kimutatásuk szerint mára a 92 százalékuk a feladást követő munkanapon megérkezik. Annak viszont, ha nem érkezik meg időben, számos oka lehet. Gyakori jelenség, hogy a különböző cégeknek küldött leveleket a székhely szerinti utca és házszámra címezik meg, miközben a cég nem oda, hanem a postafiókjába kéri az összes küldeményt. Gyakran kap például a Magyar Televízió leveleket a Szabadság térre, de ezek visszakerülnek a Postára újrafeldolgozásra, mert a Budapest 1810 a helyes cím. Ezzel máris eltelik egy-két nap. A postaládákkal is sok a gond, hiszen nem ritka jelenség, hogy egy társasházba jegyeztek be valamilyen gazdasági társaságot, de a postaládán ez nincs feltüntetve.

Tomecskó Tamástól megkérdeztük, igaz lehet-e az az állítás, amelyet nemrégiben a pécsi parkolási cég irodavezetője jelentett be a nyilvánosság előtt, miszerint a postán feladott pénzes utalványok kapcsán a pénzek nem érkeznek meg. A sajtószóvivő szerint ez elképzelhetetlen, hiszen a pénzutalások terén rendkívül szigorú az ellenőrzés, és 24-48 órán belül valamennyi átutalt pénznek a kedvezményezett számláján kell lenni.

Eleinte az elsőbbségi levelek fele sem érkezett időben

A Magyar Posta az elsőbbségi levelet 2004 márciusában vezette be. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa akkor a társaság ellen eljárást indított a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt, s nyilvános tárgyaláson meghozott határozatában ötmillió forint bírsággal sújtotta. A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Posta levélküldeményeinek átfutási ideje 2004 márciusában jelentősen hosszabb volt, mint a rendelet szerinti követelmények. Az egynapos kézbesítés 85 százalék helyett 28,7 százalékos, a három napon belüli teljesítés az előírt 97 százalék helyett csak 62,9 százalékos volt. Még novemberre sem érték el a kívánt arányt.

Ajánlott levél és társai

A levélküldemények esetében, ami a kézbesítés gyorsaságát illeti, csak kétféle kategória létezik: elsőbbségi és nem elsőbbségi. Az ajánlott, a tértivevényes, az értékbiztosított vagy a „saját kézbe” jelölt ezen túl csak pluszszolgáltatás. Az ajánlott küldemény azt a biztonságot nyújtja, hogy a Posta írásban elismeri a levél felvételét, s a küldemény kézbesítését nyilvántartják. A tértivevényes levél már bizonyító erejű, mert az átvételt a címzettel írásban elismertetik, az aláírt igazolást pedig visszajuttatják a feladónak. A „saját kézbe” feliratút csak a címzett veheti át. Létezik e-értesítés is, ekkor a levél feladásakor e-mailt vagy sms-t kérhetünk arról, hogy a címzett megkapta a küldeményt.

Az Unión belül magas a szolgáltatások minősége

Egy felmérés szerint nagyon magas az európai postai szolgáltatók levélszolgáltatásának minősége. A nemzetközi elsőbbségi levelek 94,1 százaléka került kézbesítésre a feladást követő 3 napon belül, 98,7 százalékuk pedig 5 napon belül. Az átlagos kézbesítési idő 2,2 nap volt. Az eredmények 29 ország teljesítményét mutatják, amelybe Bulgária kivételével beletartozik az EU valamennyi tagállama, valamint Izland, Norvégia és Svájc. A Belga Postánál 96 százalékos kézbesítési minőségi mutatót regisztráltak. Ez meghaladja a belga állam és a posta közötti szerződésben előirányzott, minden küldeménytípusra vonatkozó 95 százalékot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!