Közélet

2010.01.24. 00:50

Újra villamosról álmodnak a városházán

Egy 2006-os terv 2010-re ígérte az első vonalat - az önkormányzat azonban még mindig nem tett le arról, hogy ismét legyen villamos Pécsett

Cseri László

Négy évvel ezelőtt hatalmazta fel Pécs város közgyűlése a polgármestert, hogy kezdjen tárgyalásokat a kormánnyal a villamosközlekedés megvalósítása érdekében. Ha minden jól megy, mondták a politikusok, akkor 2010-ben a kertvárosi autóbusz-decentrumból akár a belvárosig is villamosozhatunk.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] A villamosé lenne a jövő?
[/caption]

A városi közlekedésfejlesztési koncepcióhoz tanulmány is készült, amelyet Szirmai Csaba polgármesteri főtanácsadó jegyzett. Uniós támogatásban bíztak, de a tanulmány alkalmatlannak bizonyult egy pályázaton való részvételre. Akadtak viszont sikeres városok is, így már a megvalósítás szakaszába lépett Miskolc 37 milliárdos, Szeged 29,4 milliárdos és Debrecen 17,7 milliárdos fejlesztési projektjével.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében azonban lehetőség nyílott arra, mondja Nagy Csaba alpolgármester, hogy pályázat keretében megvalósíthatósági tanulmány szinten feltárhatókká váljanak Pécs helyi közösségi közlekedése olyan nagy ívű fejlesztései, mint a villamosvonal kiépítésének, valamint a többféle közlekedési eszköz találkozási csomópontjainak kialakítási lehetőségei.

Ehhez kapcsolódik az a terv is, hogy a főpályaudvart és környezetét átalakítanák. A vasúti kiszolgáló infrastruktúra Pécsbánya-rendezőre történő kitelepítésével a várost kettévágó, átjárhatatlan, rehabilitálásra váró barnamezős területek a város rendelkezésére állhatnak, és így a város szövetében „tátongó seb” begyógyulhat. Vagyis a kocsik tolatása nem a főpályaudvaron történne.

Nem elképzelhetetlen, mondja Nagy Csaba alpolgármester, hogy a vonatokat le lehetne vinni a föld alá, és fölötte helyet kaphatna a helyi és helyközi buszpályaudvar is. A felszabadult területen pedig kereskedelmi létesítmények és közintézmények, sportcélú létesítmények is elhelyezhetők, amelyeknek a megközelítése így a legmagasabb szintű lehet, külön járulékos beruházások nélkül.

Mindez természetesen jó esetben 2014-től valósulhatna meg, az Európai Unió következő pénzügyi ciklusában, addig pedig a legjobb szakemberekkel készíttetnék el a megvalósíthatósági tanulmányt.

Csúcsidőben ötpercenként közlekedett

Pécsett 1913 októberében indult meg a villamosforgalom. A fővonal a Tüzér utca és a Balokány között húzódott, és a Széchenyi téren ágazott ki belőle a főpályaudvarhoz vezető, a keleti végén pedig a külvárosi pályaudvarhoz és a kocsiszínhez vezető vonal. Amíg működött, mindvégig egyvágányú, kitérős rendszerben közlekedtek a kocsik, amelyek nem egy helyen „komolyabb” emelkedésekkel küszködtek, a mai Ferencesek utcáján például csak lépésben tudtak haladni felfelé. Csúcsidőben mindegyik vonalon ötpercenként közlekedtek. A villamost 1960. augusztus 31-én szüntették meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!