vizsgálat

2018.11.28. 12:42

Nem is repülhetett volna a Lion Air októberben lezuhant gépe

A gép a repülés 11. percében óránkénti 724 kilométeres sebességgel csapódott a Jávai-tengerbe. A fedélzeten tartózkodó 189 ember életét vesztette.

A Lion Air indonéz légitársaság október 29-én tengerbe zuhant gépének utolsó előtti útján olyan problémák adódtak, amelyek miatt a gépnek nem lett volna szabad repülnie, amíg a meghibásodást nem javították ki. A feketedobozból származó adatok azt mutatják, hogy a gép utolsó útján a pilótáknak súlyos problémáik voltak a gép irányításával – derült ki szerdán egy, a katasztrófa okait feltáró előzetes vizsgálat alapján.

Az indonéz közlekedésbiztonsági bizottság (KNKT) által lefolytatott vizsgálat szerint a Lion Air október 29-én lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépének irányítása már majdnem az út kezdetétől problémákba ütközött. A zuhanás előtt a pilóták a gép irányításáért küzdöttek, mert bekapcsolt az automata biztonsági rendszer egy olyan funkciója, amely lefelé húzta a gép orrát. A gép a repülés 11. percében óránkénti 724 kilométeres sebességgel csapódott a Jávai-tengerbe. A fedélzeten tartózkodó 189 ember életét vesztette.

A KNKT vizsgálata kitért arra is, hogy a repülőgép szenzorainak téves információi következtében irányította-e a biztonsági rendszer a repülő orrát ismételten lefelé. Egyelőre nem tisztázott, milyen szerepe volt a Boeing által bevezetett új rendszernek a katasztrófában.

Peter Lemme repülési és műholdas hírközlési szakértő, aki korábban mérnökként dolgozott a Boeingnek, közzétett egy elemzést blogján, amelyben kifejtette, hogy a MAX a népszerűnek számító Boeing 737 gépének legfrissebb változata. Ez a jármű olyan automata biztonsági rendszerrel van felszerelve, amely a gép orrát lefelé nyomja, ha a szenzorok azt érzékelik, hogy az orr túl magasan van, ami a repülőgép átesését okozhatja, ha megszűnik a levegőáramlás a szárnyakon. Lemmer halálos fogócskaként írja le a történteket, melyben a rendszer a gép orrát lefelé nyomja, a pilóták pedig korrigálnak, és az egész öt másodperccel később kezdődik előről. Ez a folyamat 26-szor történt meg a szerencsétlenül járt indonéz gép 11 perces útján. A pilóták nem ismerték fel a helyzetet és ezért nem követték azt az ismert eljárásrendet, amely az automata biztonsági rendszer helytelen működésének korrigálására szolgál – mondta el Lemme az AP hírügynökségnek.

A szakértő hozzátette azt is, hogy nem könnyű annak ellenőrzése, hogy a szenzorok információi helyesek-e, ugyanakkor a lezuhant gép személyzetét nyilvánvalóan nem tájékoztatták arról, hogy hasonló problémák előfordultak már korábbi repülések során is, de a hibát nem hárították el megfelelően. Lemme szerint a baleset elkerülhető lett volna, ha megjavítják a gépet. A KNKT vizsgálata szerint már a gép utolsó előtti útján olyan problémák adódtak, amelyek miatt meg kellett volna szakítani a repülést, és a gép a hibák kijavításáig nem emelkedhetett volna a levegőbe.

Az előző napi Bali-Jakarta járat pilótái jelezték, hogy az átesés elleni berendezés folyamatosan bekapcsolt, és lefelé húzta a gép orrát, mert hibás adatokat kapott a gép sebességéről és magasságáról, ezért ki kellett kapcsolniuk a biztonsági rendszert, és kézzel kellett vízszintesbe állítaniuk a gépet, és biztonságosa földet értek. A vizsgálaton dolgozó Nurcahyo Utomo elmondta: a pilótafülke hangrögzítőjének hiányában nem tudni pontosan, mi zajlott le a fülkében, és a szerencsétlenül járt járat pilótái miért nem tették azt, amit kollégáik előző nap.

A Boeing szóvivője, Charles Bickers azt közölte, hogy a vállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy a baleset összes aspektusát megértse. Elmondta azt is, hogy a Boeing 737 MAX típusú gépének rendszeréhez két frissítést adtak ki az érintett légitársaságoknak világszerte. Ugyanakkor két amerikai légitársaság pilótái is panaszkodtak ebben a hónapban arra, hogy nem kaptak meg minden információt az új rendszerről. A cég világszerte több mint 200 darab MAX típusú repülőgépet adott el.

Egy korábbi vizsgálat arra jutott, hogy a gép sebességmérőjével voltak problémák. A Lion Air Indonézia egyik legújabb légitársasága, mely rendkívül gyorsan terjeszkedik a délkelet-ázsiai régióban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában