Fogyasztóvédelem

2019.03.10. 15:30

Hoppon maradhat a vevő: nem vehető meg a mintadarab

A készlet kifogyott, nem eladó a mintadarab és a kiállított termékből rendelni sem lehet – szembesül a ténnyel sok vásárló, sok üzletben. Megtévesztő, ha olyan portékát mutatnak be, amelyhez egyáltalán nem kapcsolódik értékesíthető termék és ebben később sem várható változás.

Wald Kata

Fotó: Laufer László

Nem vásárolhatók meg az üzletekben kiállított mintadarabok – panaszolja a Postabontásban nemrég megjelent olvasói levél kapcsán egyre több olvasónk. Van, aki mosógép, van, aki bútor, van, aki ruházati termék kapcsán maradt hoppon – a raktárkészlet is kifogyott, és rendelni se lehet az áruból.

A Baranya Megyei Kormányhivataltól megtudtuk, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartás vizsgálata – például egy termék beszerezhetőségével kapcsolatos megtévesztő tájékoztatás – a kormányhivatal mint fogyasztóvédelmi hatóság, valamint a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik.

– Az üzletekben kiállított mintadarabok alapvetően a megvásárolható termékek bemutatását szolgálják, a vásárlói döntést segítik.

Arról, hogy a mintadarab értékesíthető-e, az üzlet dönt. A kereskedő ilyenkor mérlegeli, hogy a kicsomagolt, akár több vásárló által már ki is próbált termék értékesítése kapcsán esetlegesen felmerülő minőségi kifogásból fakadó jogvitát vállalja-e. A döntés jelzésre jó megoldás például, ha a mintadarabra felkerül a „nem eladó” felirat – közölte a kormányhivatal.

Hozzátéve, hogy ha az üzlet nem rendelkezik raktárkészlettel, akkor többnyire kiállított, ún. bemutató darabok alapján rendelhetők meg a termékek. Ha egy kiállított mintadarab nem eladó és rendelni sem lehet belőle, felmerül, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról van szó. Ha a rendelés csupán átmenetileg korlátozott, akkor erről a fogyasztókat még a vásárlási döntést megelőzően kell tájékoztatni (pl. az adott mintadarabra ki kell írni: „átmeneti készlethiány”, „kifutó termék”).

Érdemes az üzletben panaszt tenni

„Egy tükörrel ellátott kis fürdőszobaszekrényt szeretnénk vásárolni – be is tértünk az egyik nagyáruházba, meg is találtuk a megfelelőt. Az eladónak jeleztük vásárlási szándékunkat, mire közölte, hogy nincs raktáron a szekrény. Mondtuk, hogy semmi baj, nekünk a kiállított mintadarab is megfelel. Kiderült, hogy az viszont nem eladó. Vegyük úgy, mintha ott se lenne. Még ezen a ponton se adtuk fel – kértük, hogy akkor rendeljenek nekünk egyet a termékből. Kiderült, hogy erre sincs lehetőség. Akkor miért van kiállítva? Ez nem a fogyasztó megtévesztése?” – ezt írta a Postabontásban megjelent levelében olvasónk.

A Baranya Megyei Kormányhivatal tájékoztatása szerint megtévesztő, ha az üzletben olyan mintadarabot mutatnak be, amelyhez egyáltalán nem kapcsolódik értékesíthető termék és ebben később sem várható változás. Ilyen esetben jogos lehet a vásárlói panasz, melyet érdemes az üzletben jelezni. Ha ott nem kezelik ezt megfelelően, akkor a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!