galéria

2021.11.22. 11:30

Múltidéző hangulatot varázsolt az Első Pécsi Ifjúsági Vasútmodellező Klub

Harmincadik alkalommal rendezte meg az Első Pécsi Ifjúsági Vasútmodellező Klub a Vasútmodell Parádét a Pécsi Kulturális Központban. A méretarányos terepasztalok és a modellvonatok iránt ismét nagy volt az érdeklődés.

Rajnai-Zsíros Krisztina

20211120 Pécs Idén 30. alkalommal rendezték meg a Vasútmodell Parádét a Pécsi Kulturális Központban Fotó: Laufer László LL Dunántúli Napló DN

Fotó: Laufer László

Továbbra is töretlen a modellvasutak sikere, az idei, immár harmincadik alkalommal megrendezett vasútmodell-parádéra is nagyon sok látogató érkezett a Pécsi Kulturális Központba, a kisgyermekektől az idősebb korosztályig mindenkit lenyűgöztek az Első Pécsi Ifjúsági Vasútmodellező Klub (EPIVK) terep­asztalain zakatoló járművek. A tavaly elmaradt rendezvény miatt, illetve a jubileum alkalmából az idén még különlegesebbé szerették volna tenni a programot a szervezők, ezért az elmúlt három évtizedet tablókon is bemutatták. A látogatók a régi újságcikkek, plakátok és megjelenések képeit is megtekinthették.

– Az elmúlt 30 évben folyamatosan bővült a klub, a kiállítást pedig klasszikusan az első advent előtti hétvégén rendezzük meg, de már november elején folyamatosan kapjuk a telefonokat, hogy mikor tartjuk a programot. Keresik, várják az eseményt a látogatók – mondta Ténai László, az EPIVK vezetője.

A résztvevők ezúttal is több terepasztalt csodálhattak meg, a H0-s (1:87 méretarányú) klasszikus terepasztalból egy elég hosszú modulrendszert láthattunk, illetve két 1:160 méretarányú terep­asztalrendszeren is irányították a vonatokat. Az egyik egyébként az ország legnagyobb méretű terepasztala, tehát ebben a méretarányban nincs még egy ekkora nagyságú az országban, a látványos vasútforgalmat bonyolító terep­asztal összesen 26 négyzetméteren helyezkedik el. Mint Ténai László elmondta, egy terepasztal sosincs kész, a klubtagok folyamatosan építik, a már elkészülteket pedig átépítik, így mindig van vele elfoglaltság. Az idén áprilistól – főként a pandémia hatására – havonta videómagazinnal is jelentkezett a klub, melyekből sok aktualitás és érdekesség megtudható.

Magyarországon nincs modellgyártás, a járműveket rendelni kell, és az is elmondható, hogy nem olcsó hobbi. A modellezők a számukra szükséges eszközöket, elemeket a börzéken szerzik be, vagy rendelik a különböző, erre szakosodott internetes oldalakról.

A vasútmodellezés iránt egyre kevesebb fiatal érdeklődik komoly szándékkal, hamar megunják. Ténai László szerint azért, mert a virtuális vasútépítés is teret hódított, ott kevesebb felelősséggel tudnak építeni a fiatalok terep­asztalt, hiszen ha ott törik a vonat, akkor csak egy újraindítást kell nyomni, míg a valóságban az építésnek sokkal nagyobb a tétje. A vasútmodellező klub minden csütörtökön 15.30-tól 17.30-ig várja az általános iskolás korú gyermekeket a modellezőszakkörre, és a klubhoz is bárki csatlakozhat, akit érdekel a vasútmodellezés.

A Vasútmodell Parádén látható volt egy kisebb, az 1920-as évek hangulatát idéző terepasztal is, korhű szerelvényekkel.

Két állomást valósághűen építettek meg

A legtöbbeket az a 1:160 méretarányú terepasztal érdekelte, amelyen 24 vonat tud közlekedni. Két állomást, az abaligetit és a gordisait valósághű modellezéssel építették meg a klubtagok, de emellett egy klasszikus német nagyváros állomását, valamint hegyvidéki környezetet is kialakítottak rajta. A modellezők igyekeztek megtalálni az egyensúlyt a természet és a vasút között, hogy minden szempontból olyan legyen, mint a valóságban.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában