Külön iparág épült a kezdeményezésre

2022.07.25. 11:01

Egyre több középkorú utazik telekocsival a fővárosba Baranyából

Tizenöt éve jelent meg az Oszkár telekocsirendszer Magyarországon. Az olcsósága, pontossága miatt többen elpártoltak a vonatozástól, ám a Covid, a benzindrágulás újra átszabhatja a vonat kontra Oszkár csatát.

Zsigmond József

Fotó: Dunántúli Napló

Két szombathelyi egyetemista fejlesztette ki és indította útjára 2007-ben az Oszkár telekocsirendszert. Az ok egyszerű volt, Budapesten tanultak, és nehézkes volt az eljutás Szombathelyre, illetve a költségek fokozatosan emelkedtek. A telekocsi lényege az volt, hogy az autós ne egyedül utazzon, jelentkezzenek be hozzá utastársak, ennek révén a útiköltség megoszlott közöttük. A kezdeményezés annyira népszerű lett az egyetemi, főiskolai nagyvárosokban, hogy külön iparág épült rá. 

Pécsről volt olyan időszak, mikor a telekocsi honlapján egy napra meghirdetett utak száma súrolta a százat. A népszerűsége a baranyai megyeszékhelyen kezdetben annak volt köszönhető, hogy olcsóbb, gyorsabb volt az eljutás a fővárosba, mint vonattal. Nem utolsósorban az is közrejátszott a telekocsi felfutásában, hogy a Pécs–Budapest vasútvonalon többször volt felújítás, ami miatt vonatról buszra, majd buszról újra vonatra kellett szállni, ezáltal a vonat menetideje hosszabbodott.

Az Oszkár felfutása a Covid-lezárások ideje alatt megtorpant, majd csökkent. Ebben a lezárások mellett, a benzinárdrágulás és egy másik tényező is közrejátszott. A Magyar Államvasutak Zrt. bevezette az úgynevezett okosvonatjegyet, ezzel próbálta visszacsábítani az utasokat. Az okosjegy lényege, hogy ha minél korábban vesszük meg a vonatjegyet, annál nagyobb a kedvezmény, akár 40 százalékot is spórolhatunk a teljes árú jegyhez képest. Ha a vonatot összehasonlítjuk az Oszkárral, akkor az utóbbi előnyét továbbra is az adja, hogy kiszámítható.

A telekocsi Pécsről Budapestre két és fél óra alatt ér el, míg a vonatnál többször előfordul, hogy többperces késéssel érkezik a végállomásra pályahiba, mozdonyhiba miatt. A másik szempont a kényelem. A telekocsi a fővárosban több helyen megáll, míg a vonat a végállomás mellett Kelenföldön áll csak meg, illetve az Oszkárnál kérni lehet a házhoz szállítást, igaz, ez pluszpénzbe kerül. Egy új tendencia is tapasztalható, míg korábban főleg fiatalok oszkároztak, mostanában a középkorúak, az idősebbek kedvenc utazási formájává vált. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában