Online vásárlások miatt sokasodnak a panaszok

2022.12.24. 15:10

Ha a vevő időközben meggondolta magát, akkor azt minden esetben írásban kell jelezni

W. K.

Fotó: fizkes

A karácsonyi ajándékokat egyre többen webáruházakból szerzik be – a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) tapasztalatai szerint az utóbbi időben meg is szaporodtak a panaszok, mert a fogyasztó nem tudja visszaküldeni az interneten rendelt terméket, nem tud élni az indokolás nélküli elállási joggal, mert nincs kinek bejelentenie szándékát. 

– Online vásárlás előtt ellenőrizni szükséges, hogy kivel kötünk szerződést – hangsúlyozza a szövetség. – Sok esetben olyan webáruházból rendelnek a vevők, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mail-­cím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége stb.) nem egyértelmű. Ilyenkor jellemzően számlát se kapnak, a csomagon feladóként pedig egy logisztikai cég szerepel – tették hozzá. Kiemelve, hogy internetes megrendelések előtt alaposan át kell olvasni a weboldalon feltüntetett részletes tájékoztatót, illetve az ÁSZF-et, mert abban találhatók az elállási jog gyakorlásának részletes szabályai, a fizetési módok, a szállításra vonatkozó időtartam és annak költségei. 

A FEOSZ kiemeli azt is, hogy a vonatkozó jogszabályok fogyasztó alatt kizárólag természetes személyt értenek, így ha valaki céges számlát kér vásárláskor, akkor már nem vonatkoznak a vásárlásra a fogyasztókat megillető jogok. 

Ha pedig meggondolta magát a vevő, azt mindig írásban kell jelezni. Sok vitás ügy származik ugyanis abból, ha valaki szóban, például telefonon él az indokolás nélküli elállási jogával. A vevőnek kell bizonyítania azt, hogy e nyilatkozatát a webáruháznak ténylegesen elküldte. Ezért mindig írásban, e-mailben vagy postai úton juttassuk el a iratot a cégnek. Ebben írjuk le azt is, hogy a teljes átutalt összeget kérjük vissza annak okán, hogy meggondoltuk magunkat. Ha ugyanis a fogyasztó nem így teszi meg a nyilatkozatot, akkor azt hiheti a web­áruház, hogy nem az indokolás nélküli elállási jogot szeretné érvényesíteni, hanem ehelyett csak garanciális panaszt tesz, és ezért kér csak kijavítást vagy kicserélést – a pénz visszafizetése helyett. A kettő között a különbség, hogy indokolás nélküli elállásnál visszakérhető rögtön a pénz, garanciális probléma esetén viszont nem. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában