Mi van a buszokkal?

2023.03.16. 07:00

Lekezelően beszéltek a panaszosokról, most pénzt kérnek a panaszok kiadásáért

Miközben a Tüke Busz Zrt. nettó 14 ezer forintért foglalkoztat óránként ügyvédet, addig a hozzájuk érkező panaszok számát sem akarják kiadni, csak pénzért. A baloldali önkormányzat már korábban is lekezelően beszélt a pécsi panaszosokról, ezért megkérdeztük a céget, hogy hány pécsit minősítettek ők eddig álolvasónak, vagyis álembernek, mert panaszkodni mertek, de nem válaszoltak.

Bóka Máté

Fotó: AS

Az utóbbi hónapokban rengetegen panaszkodtak arra a városban, hogy a Tüke Busz Zrt. nem tudja tartani a menetrendet, kimaradnak a járatok. A  kritikus vélemények szerint annyira kiszámíthatatlanná vált a buszos közlekedés, hogy az már egy szerencsejátékhoz hasonlít. A szocialista-DK-s önkormányzat azonban például a Dunántúli Naplóban is megjelent panaszra is lekezelően úgy reagált, hogy azt "álolvasó" írta, ezzel pedig gyakorlatilag hazugnak nevezte a pécsi utast. Péterffy Attila pécsi polgármester propagandacsapatának ezzel az volt a célja, hogy hiteltelenítsék azokat a pécsi utasokat, akik nem elégedettek a közlekedési céggel. Csakhogy hasonló panaszokkal egyébként számtalan hozzászólásban is találkozhatunk – ehhez elég csak a nyilvános közösségi oldalakat megnyitni –, ráadásul a szóban forgó olvasónknak több oldalas levelezése volt már addigra a céggel, mire lapunknak is jelezte az ügyét. 

A Tüke Busz szerint vajon hány álember utazik Pécsen?

A fentiek után nyilvánvalóan kíváncsiak voltunk arra, hogy akkor tényszerűen mi a helyzet a járatkimaradások és a panaszok számával a Tüke Busz Zrt. szerint. Közérdekű adatigénylésünkben azt kérdeztük, hogy 2019. október 31-től 2023. december 31-ig – évekre lebontva – mennyi járat maradt ki összesen, hányszor késtek a pécsi buszok és az adott esztendőben hány busz állt átlagosan napi forgalomban? Megkérdeztük, hogy az említett évekre vonatkozólag az adott évben mennyi panasz érkezett a társasághoz, ezek közül pedig melyiket minősítették "álemberek" (akár álolvasók) panaszának és miért? 

Egyesek nagyon jól keresnek

Semmit nem kaptunk, csupán egy számítást, hogy két (bruttó 600-690 ezret kereső) munkatársuk nyolc órát, valamint a nettó 14 ezer forintos órabérért dolgozó jogi képviselőjük még két órát dolgozna a válaszokon. (Összehasonlításképpen egy sofőr alapbére bruttó 1500 forint körül alakul.)

A közpénzből kistafírozott, duplára emelt fizetést kapó vezérigazgató, Bánkuti István ahhoz az ultimátumszerű feltételhez kötötte a közérdekű adatok kiadását, hogy ha 50 ezer forintot fizetünk nekik, akkor a cégtől megkaphatjuk a közérdekű információkat. Ez a módszer megegyezik azzal, amit a cég által fizetett ügyvédi díjak és "munkák" – vélhetően – titokban tartása, vagy pedig időhúzás érdekében tett a vállalat a hasonló adatigénylésünkkor.

Az MSZP-s politikus, mint "szakember"

A nemleges és elutasító válasz azonban ezúttal is árulkodó lehet, hiszen ha valóban 10 órányi munkát jelent a panaszok és járatkimaradások számának összeállítása, akkor ezekről nem vezethetnek naprakész, gyorsan előkereshető, használható statisztikát, még olyan szinten sem, hogy legalább a számukat lehessen tudni. Arra is következtethetünk, hogy a buszok késése és a járatkimaradások számának összesítése sem lehet kézenfekvő a cégnél, ezeket nekik órákba telik összegyűjteni. Egyébként ha elkészítenék ezeket a statisztikákat, az számukra is előnyös lenne, hiszen naprakészen látnák, hogy valójában mi is a helyzet utaselégedettséggel, vagy éppen a járatkimaradások számával. Ezek után kérdés, hogy egy ilyen cégvezetés mennyire alkalmas arra, hogy megfelelően irányítson egy 3,5 milliárdos támogatást kapó vállalatot. Tény, hogy 2019-ben még szakmaisággal kampányolt Péterffy Attila polgármester, de például a Tüke Busz három fős igazgatóságának egyik tagja éppen egy MSZP-s politikus, Gulyás Emil lett, aki zálogházairól vált ismertté. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!