A kerekeken már beköszöntött a nyár

2023.04.15. 14:42

A tavaszi cserét sem vehetjük lazábban, okkal

Minden tavaszt és minden őszt e kampánnyal indítja az autós média, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni: a többi közlekedő és saját biztonságát is veszélyezteti, aki nem cseréli le szezononként a téli és nyári kerekeket.

Szűcs Zsolt

Fotó: Huszár Gábor

 A főként idősebb kétkedők körében a leggyakoribb visszakérdezés az szokott lenni, hogy mi történt az elmúlt 20–25 évben, hiszen akkortájt senki sem problémázott ezen, mindenki simán autózott egyfajta abronccsal és nem volt semmi probléma. Nos, egyrészt sajnos akadt ezzel probléma akkor is, csak valóban nem szerepelt ennyit a közbeszédben, de ennél sokkal fontosabb, hogy idő közben az autók teljesítménye és a közlekedés gyorsulása már önmagában is megkövetelné a váltott gumik használatát. 

Amelyek ráadásul hatalmasat fejlődtek ebben az időszakban: a sok új komponens és technológia mára gyakorlatilag összehasonlíthatatlanul jobban tapadó (tehát rövidebb féktávolságú, könnyebben kormányozható), halkabb (azaz kényelmesebb) és a gördülési ellenállás javulása miatt kisebb fogyasztást garantáló abroncsokat hozott a pár évtizeddel ezelőttieknél. 

Egyben specializáltabbakat is, magyarán célzottan az eltérő nyári és téli útviszonyokra fejlesztve azokat. A bűvös 7 Celsius-fokot talán már a szkeptikusok is kívülről fújják, ez az az általánosítható átlaghőmérséklet, amelynek őszi beálltával és tavaszi elmúltával a szakemberek javasolják a cserét. 

Az is gyakran elhangzik, hogy a tavaszi cserét kicsit lazábban vehetjük, mert még mindig biztonságosabb nyáron télivel, mint télen nyárival közlekedni. És hogy akkor miért nem jó egész évben a téli? Egyrészt a tesztek szerint nyári melegben, nedves úton a lágyabb téli keverék bizonyítottan rosszabbul tapad, száraz úton viszont éppen a nagyobb tapadás miatt a fogyasztást növeli meg. 

A pénztárcánk ráadásul duplán érintett, hiszen melegben a puhább abroncs gyorsabban is kopik. Ugyancsak független tesztek szerint ha egyetlen garnitúrát saját kilométerfutásunkkal 3,5 évig használunk, a téli-nyári cserével az időszakos jobb kopások miatt ez 4-4 esztendőre is kitolódhat. A szervizdíjak miatt pedig érdemes akár egy olcsóbb téli acélfelni beszerzése is, és az így elfelejthető évi két abroncsszerelés maguknak a gumiknak is jót tesz. 

Téli-nyári külföldön: néhol kötelező!

Miközben a hazai jogszabályok a téli-nyári cserét nem írják kötelezően elő, csak a mindenkori profilmélységet (ez 75 centinél kisebb átmérőjű abroncsnál minimum 1,6 mm, ennél nagyobb gumin 3 mm lehet), a környező országokban is bizony van erre szabály. A legszigorúbb talán Ausztriában (az ellenőrzés és büntetés szempontjából biztosan), ott november 1-től április 15-ig kötelező a téli gumi. R

omániában, Szlovéniában november 15. és március 15. között, Szerbiában pedig „a téli időszakban” írják elő a téli gumi használatát. Hasonló szabályok vonatkoznak több más, főként észak-európai államra, az olaszok pedig hegyvidéki régióikban tartatnak be speciális szabályokat. Vagyis, a legtöbb helyen éppen ezekben a napokban-hetekben esedékes az idei első csere. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!