Többször is robbant a magas „C”

2023.02.23. 18:44

Világsztárok Rossini, Bellini és Donizetti áriákat énekeltek a Kodály Központban

Úgy félévente rendre hallhatunk egy világsztárt a Kodály Központban.

Mészáros B. Endre

Fotó: Dunántúli Napló

Legutóbb múlt szeptemberben José Cura, az argentin tenor, majd november végén Rost Andrea volt itt a vendég, a héten pedig a bel canto ének vilgágnagysága, Lawrence Brownlee következett.

Lawrence Brownlee

 A kedd esti koncertnek (február 21.) akadt némi politikai pikantériája is, egy Egyesült Államok-beli, és egy orosz énekes fellépővel. A nagy találkozó azonban elmaradt, mert az orosz énekesnő, Lidia Fridman 19-én a MüPa-ban még énekelt, de a pécsi szereplését betegség miatt lemondta. 

Lidia Fridman

A három világsztár viszont összejött, mert a Pannon Filharmonikusokat ezen az estén Nikolas Nägele, a Veronai operafesztivál zeneigazgatója vezényelte és itt volt Gyungmin Gwon, a szöuli bariton, akit 2007-ben a Plácido Domingo Operália énekversenyen is díjaztak.

Gyungmin Gwon

A karmester kellően dinamikusan vezényelt, láthatóan otthonosan mozgott az operák világában. A Pannon Filharmonikusok pedig olyan népszerű operamuzsikákkal egészítették ki a programot, mint Rossinitől a Tell Vilmos, valamint az Olasz nő Algírban nyitányai. 

Szokták mondani operaénekesek elismeréséül, hogy kiénekelte a magas „C”-t. Nos Lawrence Brownlee megtette ezt kedd este vagy mésféltucatszor, de egyszer sem halkult el a hangja. Mert a New York-i Metropolitan Opera szólistájának a különlegességét éppen a tisztán és erősen előadott magas hangok jelentik, amelyeket igen könnyedén intonál, s ilyen magas C-k jöttek sorra Az ezred lánya, A  puritánok és A kegyencnő híres áriáiban is.

Gyungmin Gwon pedig rögtön belopta magát a pécsi közönség szívébe a közismert Figaro belépővel a Sevillai borbélyból. A dél-koreai énekesből végig sugárzott az életkedv, érces hangon de mosolyogva énekelt.

Összességében az elhangzott bel canto művek nem az operairodalom legismertebb gyöngyszemei voltak, de miután a bel canto lényege a dallamvezetés, igen kellemes fülbemászó áriákat kapott a közönség, s láthatóan hamar elfeledte mindenki, hogy egyharmaddal rövidebb lett a műsor, mely így is két órán át tartott. No és volt még egy közönségbarát elem a hangversenyen. Az olaszul elénekelt Rossini, Donizetti és Bellini áriáknak kivetítve angolul és magyarul is elolvasható volt a szövege. 

Ilyen összeállítással könnyen lehet új híveket szerezni a komolyzenének. Azonban nem könnyű és nem olcsó mulatság ekkora világasztárokat Pécsre hozni. Most sikerült, a MüPA a Pannon Filharmonikusok és a ZSÖK együttműködésének köszönhetően.  De az út jó és láthatóan járható is, hiszen nem ez már az első ilyen kooperációs koncert.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában