Közélet

2006.11.28. 09:55

Pécsi villamost avatnának 2010-ben

Pécs | Pontosan ötven évvel megszüntetése után, 2010-ben éledhet újjá a villamosközlekedés Pécsett a Belváros–Kertváros szakaszon, összesen mintegy 150 milliárd forintból.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

[caption id="" align="alignleft" width="323"] 1960-ig közlekedett Pécsett a villamos, Tasnádi Péter polgármester úgy gondolja, 2010-ben, az Európa Kulturális Fővárosa évében újra indulhat.
[/caption]Tasnádi Péter a közelmúltban több fórumon is beszélt arról, hogy elkötelezett híve a pécsi villamosnak. Érdeklődésünkre a polgármester kifejtette, a legfontosabb a 6-os út ügye, azonban határozott elképzeléseik vannak a villamosról is. A városvezető kedden tárgyal Kóka János gazdasági miniszterrel és Bajnai Gordon kormánybiztossal mindkét ügyről.

A kötött pályás közlekedés környezetbarát, gyors, hatékony és nem utolsósorban gazdaságosan működtethető, ezek a legfontosabb dolgok, amelyek miatt mindenképpen érdemes újra indítani Pécsett a villamost, fejtette ki álláspontját a polgármester. Kérdésünkre elmondta, elsőként a Belváros–Kertváros vonalat építenék ki. Ennek költsége a számítások szerint mintegy 25-30 milliárd forintra tehető. A másik vonal a kelet–nyugati lenne, a Budai vámtól Újmecsekaljáig futna, és feltehetően a 6-os úton haladna végig. Az összberuházás elérheti a 150 milliárd forintot is.

A lehetséges forrásokról szólva Tasnádi Péter kijelentette, szeretné, ha a Második Nemzeti Fejlesztési Tervben helyet kaphatna a pécsi villamos is. Erre amiatt van még esély, mert a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program fejezet még nincs lezárva. Amenynyiben azonban úgy alakulna, hogy ezt mégsem sikerülne véghez vinni, vannak elképzeléseik arra, hogy más konstrukcióban valósítsák meg a tervet, szögezte le a polgármester.

Az viszont biztos, hogy nemsokára, legkésőbb a tavaszig el kell dőlnie mindennek, a kivitelezési munkák ugyanis a szakemberek szerint az első szakasz tekintetében is két és fél, három évet vesznek igénybe. Tasnádi Péter pedig úgy gondolja, hogy a villamosnak 2010-ben, az Európa Kulturális Fővárosa évében kellene elindulnia.

Szentlőrinc, Pécsvárad és Villány felé is indulhatna HÉV

A jövőben regionális közlekedési társaságok irányíthatják

a régiók közlekedését, a kormányzati tervek is efelé mutatnak, tudtuk meg Gonda Tibor alpolgármestertől. Ez viszont a helyi közlekedés számára is kihívást jelent. Ugyan arról még nincsenek pontos adatok, hogyan néznének is ki a több megye közlekedéséért felelős szervek, milyen szerkezetben működnének, de feltehetően a négy közlekedési szint – az országos, a regionális, az elővárosi és a helyi – közül az országos kivételével háromért felelnének. Gonda Tibor kifejtette, hogy az elővárosi közlekedésben is fontos szerep juthat a kötött pályás megoldásoknak. Így a HÉV-hez hasonló jármű közlekedhetne a jövőben Pécs és Szentlőrinc, illetve Pécsvárad, esetleg még Pécs és Villány közt. Mindezzel a közutakat szeretnék tehermentesíteni. Pécs belvárosának tehermentesítésével kapcsolatban felmerült, hogy hibrid vagy elektromos üzemű mikrobuszok közlekedhetnének a jövőben.

Feleződhetne a menetidő

A jelenlegi zsúfolt közlekedési helyzet miatt a Kertvárosból a Belvárosba a csúcsforgalomban 40-45 percig is eltart az út a buszokon. A kötött pályás közlekedéssel mindez jelentősen csökkenthető lenne. Számítások szerint alig több mint húsz perc alatt érhetne a villamos a buszdecentrumtól a centrum parkolóig. A belvárosi végállomás itt lenne, ám van olyan elképzelés is, hogy onnan még a Széchenyi térre is felvontatnák a szerelvényt, amelyet itt már nem árammal működtetnének.

a régiók közlekedését, a kormányzati tervek is efelé mutatnak, tudtuk meg Gonda Tibor alpolgármestertől. Ez viszont a helyi közlekedés számára is kihívást jelent. Ugyan arról még nincsenek pontos adatok, hogyan néznének is ki a több megye közlekedéséért felelős szervek, milyen szerkezetben működnének, de feltehetően a négy közlekedési szint – az országos, a regionális, az elővárosi és a helyi – közül az országos kivételével háromért felelnének. Gonda Tibor kifejtette, hogy az elővárosi közlekedésben is fontos szerep juthat a kötött pályás megoldásoknak. Így a HÉV-hez hasonló jármű közlekedhetne a jövőben Pécs és Szentlőrinc, illetve Pécsvárad, esetleg még Pécs és Villány közt. Mindezzel a közutakat szeretnék tehermentesíteni. Pécs belvárosának tehermentesítésével kapcsolatban felmerült, hogy hibrid vagy elektromos üzemű mikrobuszok közlekedhetnének a jövőben. Feleződhetne a menetidő A jelenlegi zsúfolt közlekedési helyzet miatt a Kertvárosból a Belvárosba a csúcsforgalomban 40-45 percig is eltart az út a buszokon. A kötött pályás közlekedéssel mindez jelentősen csökkenthető lenne. Számítások szerint alig több mint húsz perc alatt érhetne a villamos a buszdecentrumtól a centrum parkolóig. A belvárosi végállomás itt lenne, ám van olyan elképzelés is, hogy onnan még a Széchenyi térre is felvontatnák a szerelvényt, amelyet itt már nem árammal működtetnének. 1960-ig közlekedett Pécsett a villamos, Tasnádi Péter polgármester úgy gondolja, 2010-ben, az Európa Kulturális Fővárosa évében újra indulhat. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!