Közélet

2009.06.09. 13:21

Buszeladás: a jegyző és a holding szerint is jogtalan a kétmilliárdos ügylet

Papíron 2,2 milliárd forintért adta el a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) autóbuszait a PK Busrent Kft.-nek, ám ugyanakkor kétmilliárd forintért azonnal vissza is bérelte azokat a cégtől, tíz éves időtartamra.

Babos Attila (DN)

Szinte pénzmozgás nélkül cserélt gazdát a PK Zrt. teljes buszparkja. Merthogy ugyan a PK Zrt. és a PK Busrent közti adásvételi szerződésen 2,2 milliárd forint plusz áfa vételár szerepel, a PK Zrt. rögtön tíz évre szóló, az értékesített buszok tartós bérlésére kötelezte el magát a PK Busrent Kft. mellett, amelynek egyösszegű, előre történő kifizetését vállalta, 2 milliárd forint plusz áfa áron. Ez az ügyletben szereplő 148 buszt alapul véve, havi 1,2 millió forint bérleti díjat jelent előre, buszonként, ám tudni kell azt is, hogy a PK Zrt.-nek nem kell majd fizetni szervízelési költségeket ezen túl, s hogy az új buszok beszerzését is a PK Busrent Kft. vállalta.

Minderről Varga Péter, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója számolt be a Dunántúli Naplónak, aki elmondása szerint csak kedden kapta kézhez a bonyolult és nem mindennapi adásvételről és bérletről szóló dokumentációt. A vezérigazgató megerősítette hétfői nyilatkozatát, miszerint maga is csak aznap szerzett tudomást arról, hogy a buszokat a PK Zrt. eladta a részben saját tulajdonában álló PK Busrent Kft.-nek, valamint hogy a PK Zrt.-nek az ügyletről a Holdingot és a pécsi közgyűlést is tájékoztatnia kellett volna szerinte.

Ahogy hétfőn, úgy kedden is kerestük mind a PK Zrt., mind a kisebbségi tulajdonos Mecsekbusz Kft. vezetőit, hogy megtudjuk, mi döntött a buszok értékesítése mellett, és miért nem értesítették terveikről a közgyűlést. Szerintünk ugyanis annak kulcsszerepe lenne ebben a történetben, hogy megtudjuk, mi célt szolgált a buszok eladása. Keczer László, a PK Zrt. vezérigazgatója betegsége miatt Majoros Csaba gazdasági igazgatót hívtuk fel. Annyit mondott, náluk csak a vezérigazgató nyilatkozhat, mindenki mást, így őt is beleértve titoktartási szerződés köti.

Jahn Péter, a Mecsekbusz Kft. képviseletében kedden nekünk egy szót sem kívánt mondani az ügyről. Tájékoztatás helyett viszont közölte, jogi lépéseket tesznek ellenünk. Egy internetes lapnak azt nyilatkozta azonban – tulajdonképpen reagálva lapunk hétfői számában megjelentekre –, hogy a pécsi közgyűlés és a holding is tudott a buszeladásról, hisz már a tavaly elfogadott szindikátusi szerződésben is szerepel utalás arra vonatkozóan, hogy külső céget vonnak be a társaság vagyontárgyainak kezelésére.

Nagy Csaba, Pécs fideszes alpolgármestere leszögezte, haladéktalanul vizsgálatot indít az önkormányzat a buszeladások miatt. Egy neve elhallgatását kérő közgazdász szerint az aggályokat vet fel, hogy egy egymillió forint jegyzett tőkéjű kft.-hez – mégha abban résztulajdonos is a PK Zrt. – kerültek a buszok. Ha ugyanis azokat továbbértékesíti, s valami miatt becsődől, nehezen szerezhető vissza pénz. Az adásvétel nyomán mindkét cégnél áfabefizetési és jövedelemadófizetési kötelezettség is keletkezik, akkor is, ha nem történt pénzmozgás. Mivel nem tudjuk, pontosan milyen elképzelésekkel vágott bele a PK Zrt. az ügyletbe, így nehéz azt a szakember szerint megmondani, mennyire előnyös vagy hátrányos az üzlet. Szigorúan közgazdász, és nem könyvvizsgáló, logikával szerinte veszíthet a PK Zrt. azzal, hogy nem tud leírni amortizációt.

Megtámadják a szerződést


Varga Péter kijelentette, a további lépésekkel megvárják a cég jövő hétfői felügyelőbizottsági ülését, s közölte, kezdeményezik a PK Zrt. és a Busrent közti szerződés semmissé tételét, de legalábbis módosítását. Érdeklődésünkre elmondta, álláspontja szerint a PK Busrentre is vonatkozik a szindikátusi szerződés azon része, miszerint a pécsi tömegközlekedés szolgáltatójának 2010. év végéig tíz év alá kell csökkentenie a buszok átlagéletkorát.

A képviselők megdöbbentek


Dr. Papp Judit, Pécs főjegyzője szerint az, hogy a szindikátusi szerződésben szerepel, hogy külső cégeket von be a Mecsekbusz, korántsem jogosítja fel a céget arra, hogy eladja a buszokat, különösen nem a közgyűlés megkerülésével. Számos közgyűlési képviselőt kerestünk kedden. Pártszínektől függetlenül mindenki megdöbbent. Amiatt különösen, hogy egy stratégiai fontosságú cég ilyen horderejű ügyéről ők is csak az újságból értesülnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!