Közélet

2006.12.01. 10:07

Az állam nem áldoz az új 6-os útra

Pécs–Budapest | A költségvetésből sem jövőre, sem azután nem jut pénz a Pécset Budapesttel öszszekötő gyorsforgalmi út megépítésére, ezért a beruházást magántőke bevonásából kívánják befejezni – 2009 végéig.

Máté Balázs (Dunántúli Napló)

Szili Katalin, az országgyűlés elnökének kezdeményezésére a napokban baranyai képviselők egyeztettek Kóka János gazdasági miniszterrel és Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai megbízottal az M6-os jelzésű gyorsforgalmi útról. Szili Katalin elnöki irodájának tájékoztatása szerint azért volt szükség erre, mert a baranyai képviselőknek ellentmondásos információik voltak az út végleges nyomvonalát, és a kétszer kétsávosra tervezett, autópályává fejleszthető aszfaltcsík átadásának időpontját illetően. A megbeszélésen az elnöki iroda közlése szerint Kóka János ígéretet tett arra, hogy 2009 végéig elkészül az út, néhány további részlet tisztázása érdekében pedig két hét múlva ismét egyeztetnek.

„Hivatalossá” vált tehát, hogy a máig érvényben lévő törvényben foglaltak szerinti 2007-es átadási dátumból már semmi sem lesz. (Hasonlóképpen a korábban ígéretek szintjén elhangzott határidőkhöz: Csillag István akkori közlekedési miniszter 2002-ben Bólyban például 2006-ra tette az út befejezését.) Amint arról korábban hírt adtunk, a szaktárca új jogszabályt kíván beterjeszteni a T. Ház elé, amiben már a most közölt határidő szerepel majd, erre várhatóan még idén sor kerül.

A Kóka Jánossal folytatott megbeszélésen részt vett mások mellett Tasnádi Péter, Pécs szocialista polgármestere és Hargitai János, a megyei közgyűlés fideszes elnöke is. Utóbbi politikus a tárgyalás részleteiről szólva elmondta, a miniszter szerint, ahogy az út Dunaújvárosig vezető része, a további szakaszok is magántőke bevonásával épülhetnek meg. Az állam a költségvetés hiányát ugyanis az utakra fordítandó kiadások lefaragásával is csökkentette, vagyis a közös kasszában sem jövőre, sem pedig azután nem lesz pénz az építkezésre. Miután ezeket a beruházásokat a Brüsszelnek benyújtott konvergencia-program sem tartalmazza, a kormánynak már nincs is módja a változtatásokra. Mindemellett elképzelhető, hogy uniós forrásokat is felhasználnak az építkezéshez (lásd keretes írásunkat!). Hargitai János elmondta azt is, kedvező fejleménynek tekinthető, hogy az előzetes hírekkel szemben a gazdasági tárca az út Szekszárd–Dunaújváros közötti részének megépítését sem kívánja halogatni, vagyis a Dunaújvárostól Pécsig tartó szakasz elkészülhet 2009 végéig – ami a politikus szerint létfontosságú a 2010-es kulturális főváros-projekt miatt is.

Szentlőrinc, és az Ormánság számára rossz hír, hogy – amint az a megbeszélésen kiderült - az új sztrádatörvény már nem fogja tartalmazni a Pécs és Szentlőrinc közötti rész megépítését. „Fájdalomdíj” gyanánt talán megépítik a Szentlőrincet elkerülő utat.

Az uniós fejlesztési keret megvan, de még üres

A regionális tanács múlt héten fogadta el a Dél-Dunántúlt közvetlenül érintő, 2015-ig megvalósuló közlekedésfejlesztési tervet is. Az elképzelés részévé emelte a tanács azt is, hogy az új 6-os út a szaktárca már akkor is ismert terveivel ellentétben ne Pécsett, hanem Szentlőrincen érjen véget, s ugyancsak szerepel benne az új 6-os is, abból a megfontolásból, ha más megoldás nem kínálkozna a kivitelezésre. Ezeket a több mint 700 milliárd forintba kerülő beruházásokat az úgynevezett ágazati uniós keretből finanszíroznák, azaz nem a régiónak közvetlenül jutó mintegy 195 milliárdból. Persze – és ezt nem győzik hangsúlyozni a szakértők – szó nincs arról, hogy ezeket az óriási összegeket biztosan megkapjuk

az Uniótól, ehhez ugyanis két dolog kell: sikeres pályázatok, és 10-15 százaléknyi saját forrás. Ebből adódóan a régiós terv elfogadása csupán arra jelent biztosítékot, hogyha minden jól alakul, akkor ezek, és nem más beruházások valósulhatnak meg az Unió pénzéből.

Baranya pechje: az 56-os út felújítását is leállították

Baranya különös „pechje”, hogy az 56-os út felújítása is leállt, Dunaszekcső előtt, a megyehatárnál. Amint arról beszámoltunk, a tolnai megyehatártól a Baranyát déli irányban átszelő, egészen Udvarig futó 56-os főutat uniós források segítségével újították volna fel idén ősszel. A tervek szerint kicserélték volna az aszfaltszőnyeget, és olyan borítással látnák el, amely 11,5 tonnás tengelyterhelést is elbír. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban elmarasztalta a beruházást irányító Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságot a felújításra kiírt közbeszerzési pályázat ügyében, ezért az felmondta az eljárás nyomán megkötött kivitelezési szerződéseket a Strabag Zrt.-vel. Mindez azzal jár, hogy a Dunaszekcső–Bár–Mohács–Udvar közötti szakaszon csúszik az építkezés elkezdése. A mintegy negyedmilliárd forint értékű munkálatok az új közbeszerzési eljárás után kezdődhetnek csak el – persze csakis akkor, ha az új döntést senki sem támadja majd meg.

az Uniótól, ehhez ugyanis két dolog kell: sikeres pályázatok, és 10-15 százaléknyi saját forrás. Ebből adódóan a régiós terv elfogadása csupán arra jelent biztosítékot, hogyha minden jól alakul, akkor ezek, és nem más beruházások valósulhatnak meg az Unió pénzéből. Baranya pechje: az 56-os út felújítását is leállították Baranya különös „pechje”, hogy az 56-os út felújítása is leállt, Dunaszekcső előtt, a megyehatárnál. Amint arról beszámoltunk, a tolnai megyehatártól a Baranyát déli irányban átszelő, egészen Udvarig futó 56-os főutat uniós források segítségével újították volna fel idén ősszel. A tervek szerint kicserélték volna az aszfaltszőnyeget, és olyan borítással látnák el, amely 11,5 tonnás tengelyterhelést is elbír. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban elmarasztalta a beruházást irányító Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságot a felújításra kiírt közbeszerzési pályázat ügyében, ezért az felmondta az eljárás nyomán megkötött kivitelezési szerződéseket a Strabag Zrt.-vel. Mindez azzal jár, hogy a Dunaszekcső–Bár–Mohács–Udvar közötti szakaszon csúszik az építkezés elkezdése. A mintegy negyedmilliárd forint értékű munkálatok az új közbeszerzési eljárás után kezdődhetnek csak el – persze csakis akkor, ha az új döntést senki sem támadja majd meg. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!