Közélet

2011.07.25. 19:37

Brutális benzinár: autó helyett kismotorral?

Szerdától újabb történelmi csúcsra drágul a 95-ös benzin ára, miután a Mol szerdától 3 forinttal emel. Autóba már csak az ül nap mint nap, aki nem tehet mást, és aki ezt is megengedheti. Egyre többen robognak.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

– Előveszem a fiam régi babettáját, úgyis vagy 15 éve csak porosodik ott a garázs végében, aztán az sem érdekel, ha röhögőgörcsöt kapnak az út mellett – mondja feldúltan egy idősebb pécsi autós, akit egy benzinkúton bírunk szóra.

Amiatt indultunk neki, mert a benzinár szerdától ismét történelmi csúcsra drágul, köszönhetően annak, hogy a Mol Nyrt. ismét emeli, ezúttal bruttó három forinttal a 95-ös benzin kiskereskedelmi árát. Ezzel a legtöbbet tankolt üzemanyag átlagára 388 forintra emelkedik, vagyis sok kúton a 400 forintot is meghaladja.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Az esős idő ellenére is gyakran látni ksimotorokat a városban - sokan váltottak az alacsonyabb költségek miatt (fotós: Löffler Péter)
[/caption]

Rögtönzött kis közvélemény-kutatásunkból kiderült, hogy az emberek többsége már csak akkor ül nap mint nap autóba, ha tényleg nem tehet mást. Ha olyan távolságban lakik munkahelyétől, vagy időbeosztásban dolgozik, amelyre nem tud jelenleg a közösségi közlekedés megfelelő válaszokat adni. Avagy, akik gyakorlatilag az autójukban élnek napközben, nagy távolságokat kell megtenniük, és gyorsan mozogniuk. És persze mindig van egy olyan szűk réteg, akinek majdhogynem mindegy mennyit hagy ott a benzinkúton.

Az egy óra alatt, amit az egyik benzinkútnál töltöttünk, nagyjából 30-35 látogatóból egy érkezett kétkeréken. Igaz, többen nagymotoron terpeszkedtek. Az egyik kutas szerint amiatt láttunk csak kevesebb robogót, mert rossz volt az idő. A régóta benzinkutakon dolgozó férfi szerint az elmúlt öt-hat évben nőtt meg drasztikusan a kismotorral közlekedők száma, de az idei tavasztól a robogók térhódítása talán minden korábbinál szembetűnőbb.

--------------------------------------------------------------------------
Ön változtat közlekedési szokásain a benzinár miatt? Szavazzon a középső hasábban!
--------------------------------------------------------------------------

Ez még a hétfői esős időben is kiderült, mert ahhoz képest sokan motoroztak Pécsett az utakon. Azon robogósok többsége, akikkel beszéltünk nem kertelt, hobbi és szabadságvágy hangzatos szólamai helyett bevallotta, egyértelműen anyagi okok miatt ült fel, vagy váltott négyről kétkerékre.

Sok autós átülne robogóra

Számunkra is meglepetés volt, de az általunk megkérdezett mintegy 15–20 autós közül, akik bevallottan még mindig kizárólag négy keréken közlekednek, kivétel nélkül mindenki azt mondta, hogy átülne egy motor nyergébe, de „objektív” okok miatt nem teszi. A legtöbben nem tartották biztonságosnak a két keréken közlekedést. Mások azt mondták, az autót nem tehetik le, nem adhatják el, de venni mást már nem tudnak, ki van számolva minden forintjuk, és ezen az sem segít, ha jó fél évig spórolnak az üzemanyagon. Egy jó állapotú, megbízható használt kismotor is legalább 50 ezer forint ugyanis, amelynek az ára egy szezon alatt nem térül meg, új gépeket pedig nagyjából 150–200 ezer forinttól kínálják.

Főellenség a kátyú

Több robogós is arról számolt be, hogy már csak a spórolás miatt is megérte a kétkerekűt választaniuk, de számos egyéb előnyt is soroltak. Ilyen volt például, hogy sokkal gyorsabban lehet közlekedni, mint autóval, azzal ugyanis rengeteg időt nyernek, hogy a pirosnál előre sorolhatnak. Illetve, hogy olyan helyzetekben is előre tudnak gurulni, amikor autóval nem lehet: például ki lehet kerülni egy egyirányú út közepén villogó autót.
Tapasztalataik szerint egyre kevesebb a konfliktusuk is napi szinten, érzik, hogy csökkent a megmagyarázhatatlan autós-motoros ellentét.
Az úthibák azonban első számú ellenségeik maradtak, mert olyan utakon is veszélyben vannak a kis kerekek miatt, amelyeken az autók gond nélkül elgurulnak.

Harmada is lehet a fenntartás

Ha valaki amúgy is egyedül ülne autóba és főként városban közlekedik, s nem tart a motorozástól, az rengeteget spórolhat tavasztól őszig. A fenntartási díjak szinte összehasonlíthatatlanok. Amíg egy átlagos 50 köbcentis négyütemű kismotor 2,5–3,5 litert fogyaszt száz kilométerenként, egy vérmesebb 50-es kétütemű sem fogyaszt többet 3–3,5 liternél, és 1,5–2 deciliter motorolajnál. Azaz egy négyütemű robogó 1000–1400, egy kétütemű 1600–1800 forintot fogyaszthat. Egy középkategóriás benzines autó benzinköltsége 100 kilométeren átlagos városi fogyasztás mellett 3100 forint körül alakul.
A kötelező biztosítás kismotornál évi 3 és 6 ezer forint között van, egy átlagos középkategóriás járműnél havi 3–5 ezer forint.

Babos Attila (Dunántúli Napló) Az esős idő ellenére is gyakran látni ksimotorokat a városban - sokan váltottak az alacsonyabb költségek miatt (fotós: Löffler Péter) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!