Fontos, hogy a fiatalok is tudjanak bánni a pénzükkel

Zs. K.

Emlékezetes volt az egyik kémiaóra a gimiben. A diákok körbeállták a kísérletezéshez alkalmas óriási asztalt, miközben a tanár mellettük állva belépett a laptopján az egyik programba. Az egyik osztálytársam ekkor hívta fel a figyelmét rá, hogy ezt a jelszót most még ő maga is le tudta lesni. A tanár már ekkor is megdöbbent, de csak ezután jött a nagyobb csapás, amikor a diák figyelmeztette: reméli, nem ezt a számkódot használja mindenhol a tanár úr. A tanár tekintete mindent elárult a válaszról.

Ma már nem meglepő, hogy a diákok közül néhányan túlszárnyalják a pedagógusok informatikai ismereteit. Ezzel együtt a pénzügyi ismereteik is egyre korábban kezdenek szélesedni, hiszen e téren is sokat változott/változik a világ, ők pedig kicsi koruktól hallják az információkat mindenhonnan szinte mindenkitől. Többnyire tudják, minek mi az értéke, sok gyerek tudja, mennyit keresnek a szülei, mennyi a család kiadása, honnan gazdálkodják ki adott esetben a különórák havidíját.
Nagyon fontos, hogy az a fiatal, aki diákmunkát vállal, már tudjon gazdálkodni a bérével. Ha gyűjt valamire, tudjon takarékoskodni, ha meg szeretne venni valamit, tudja, hogy reális árat kér-e az eladó érte, ne adósodjon el kölcsönkérésekből, tudja mérlegelni, mire futja és mire nem, miután az esetleges anyagi kötelezettségeinek eleget tett. Legyen példa a szülő gazdálkodása, legyenek a Pénz7-hez hasonló tematikus oktatási napok, mert nélkülözhetetlen, hogy ez az alaptudás meglegyen.