Milyen iskolába menjen a gyerek?

Zs. K.

A szülőknek gyakran okoz dilemmát az intézményválasztás, legyen szó akár a bölcsődéről, az óvodáról vagy az iskoláról. Sok szempont van, és nem is lehet minden körülményt előre látni. Van, akinek az intézmény közelsége a fontos, mások egy bizonyos nevelőhöz, vagy tanárhoz szeretnék kötni a gyermeküket. Aztán ott van még a szakmai színvonal, mennyit szerepeltetik, vagy versenyeztetik a gyerekeket, van-e elég külön foglalkozásra, különórára lehetőség az óvodában, iskolában? Sokat nyom még a latba az intézmény jóhíre, sőt, talán ez az egyik legmeghatározóbb. Vannak különbségek intézmények között, és szülőként („kívülállóként”) nagyon nehéz jó döntést hozni, és bár lehet változtatni később, de azzal már – egy-két esetet kivéve – nem könnyítjük meg a gyerekünk dolgát.

A vidéki, vagy a nagyvárosok peremterületein lévő iskolák vannak a legnehezebb helyzetben, hiszen ott fogynak a gyerekek a legjobban. Mert adott esetben a szülők munkahelyéhez közelebb lévő iskola is előnyt élvezhet, másrészt azt gondoljuk, hogy egy nevesebb iskolából a csemeténknek több lehetőség jut a továbbtanulásra. A kisebb intézmények nehezen tudják bizonyítani, elismertetni, hogy ott is vannak kiemelkedő eredmények, jó lehetőségek, és hogy a családias hangulat akár előnyt is jelenthet, nem pedig hátrányt. Mindenesetre a kisebb iskolából fogyatkozó gyereklétszámok önmagát gerjesztő folyamatok.