Költötték a megmaradt kunát

2023.01.15. 19:50

A magyar benzinturizmus érződött a határ közelében

Január 14-én ellátogattunk a horvátországi Pélmonostorba (Beli Manastir), hogy megnézzük, miként készülnek a helyiek, hogy másnaptól már nem a megszokott kunával, hanem euróval fizethetnek.

Zsigmond József

Fotó: Laufer László

Szombat reggel nyolc óra után indultunk el Pécsről Pélmonostorba. A határt Beremendnél léptünk át, ahol már nem kellett megállni, mivel Horvátország január elsejével tagja lett a schengeni övezetnek.

A több mint tízezer lakosú Pélmonostorba közel egy óra utazás után érkeztünk meg. A helyi vásárcsarnoknál parkoltunk le, és mivel a szombati napon„ nagypiac” volt, így körbenéztünk. A kinti részen a zöldség, gyümölcs árusok foglaltak helyet, az árak még kunában, és a január 15-től felváltó új fizetőeszközben, euróban volt megadva. Mint megtudtuk, füstöltárut a kinti részen nem lehet árusítani, de volt olyan eladó, aki nyugodtan kirakta a házi sonkát, szalonnát a pultra, nem törődött a rendelettel. A piacon két magyar őstermelővel találkoztunk.

– Családi gazdaságot vezetünk férjemmel. Laskóról jövök be a piaciara, szerdán és szombaton. Tizenhat fóliasátrunk és három hektáros kertészetünk van – említi Hodovány Valentina, aki mosolyogva hozzáteszi, hogy ötödik generációs, vagyis mint mondotta, édesapja, nagyapja, dédapja és annak az apja is a földből élt meg. A laskói őstermelőtől pár méterre egy pélmonostori magyar őstermelő, Djordjevics Rózsa kínálta eladásra a házi tojást és a zöldségeket.

A város centrumában több bankautomata, pénzváltó volt, ami előtt rengetegen álltak, hogy átváltsák kunájukat euróra. Betértünk a helyi a pélmonostori nagyáruházba, a Konzumba, ahol egy magyar családdal, Heberlingékkel futottunk össze, akik Barcsról érkeztek. Mint közölték, szép az idő, így egy kicsit kirándulnak, és elköltik a nyaralásból megmaradt kunájukat.

Lassan 11 óra volt már, mikor elindultunk haza, de az első benzinkútnál megálltunk. A töltőállomáson öt autó várakozott, abból négy magyar rendszámú volt. Két mohácsi sofőrrel beszéltünk, az egyikük Eszékre tartott  kirándulni, míg a másik Vörösmartra.

– Feleségem szülinapja van, ünnepi ebédre hívtam meg Vörösmartra, illetve egy másik öröm is vár ránk. Márciusban születik meg a kislányunk – mondta a boldogan a férj, aki hozzátette, hogyha már itt vannak, akkor a kocsi is kap tápot, benzint. Úgy számolta, 8-10 ezer forintot spórol, ha horvát üzemanyaggal tankolja tele a járművét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!