2023.05.14. 15:03
Az autósiskolák érzik az áremelések hatását
Míg korábban gyakran hónapokat is kellett várni arra, hogy a KRESZ-vizsgát követően a forgalmi oktatást elkezdhessék a tanulók, mostanra sok helyen csökkent a kereslet, ami rövidebb várólistához vezet.
Fotó: Lang Róbert
– Az általános gazdasági környezet, a fogyasztói áremelkedések és az azokból fakadó családikassza-zsugorodások általában az autósiskolák tanulói létszámában is lecsapódnak – nyilatkozta lapunknak Harkai Zoltán, a pécsi Kék „T” Autósiskola vezetője.
– A jelenlegi helyzetben tehát már mutatkozik, hol több, hol kevesebb keresletcsökkenés, de ez nálunk jelenleg csak a gyakorlati oktatóra várás idejét csökkenti, normalizálja. Ez az ügyfelek szempontjából jó hír – állapította meg Harkai Zoltán.
Hasonlóról számolt be a vármegye egyik legnagyobb iskolája, a Sziget Autósiskola vezetője, Rácz István is. Náluk eddig elsősorban a Szigetvár és környéki, illetve a kisebb településekről érkező kereslet csökkenését tapasztalták, amely közel 50 százalékos visszaesést mutat.
– Pécsen még kevésbé volt ez érezhető, most áprilistól azonban 30-40 százalékos keresletcsökkenés itt is megjelent. Az áremelkedést mindenki érzi, a családoknak most nem az a legfontosabb, hogy vezetni tanuljanak – fogalmazott Rácz István. Hozzátette, a járvány előtt volt olyan, hogy akár 4-5 hónapot is kellett az oktatóra várni a tanulóknak, ez most lecsökkent, bizonyos esetekben akár azonnal autóba lehet kerülni.
Van azonban olyan kisebb iskola is, ahol eddig még nem tapasztaltak jelentős visszaesést.
– Érdekes módon a január-februári kereslet nálunk még erősebb is volt a tavalyinál, a március-április talán gyengébb, de összességében hasonló eddig ez az évünk, mint az előző. Persze, kíváncsi vagyok, a nyár hogy fog alakulni – számolt be Szabó Levente, a PÉCS 2017 autósiskola vezetője.
Az üzemanyagárak őket sem kímélik
Harkai Zoltán, a Kék „T” vezetője arról is beszámolt, hogy tovább súlyosbítja a jelenlegi helyzetet az üzemanyagárak és a szervizköltségek emelkedése. – Az elhasznált oktatójárművek cseréjének költségei gyakorlatilag megduplázódtak az elmúlt években – tette hozzá az iskolavezető. A tanulók, bár rövidebb várólistára számíthatnak jelenleg, költségeit az is növeli, hogy – amint azt a megkérdezett oktatók megerősítették – az előírt 30 gyakorlati óra helyett inkább legalább 45-50 szükséges már a növekvő forgalomban.